Mennyibe kerül a tömegközlekedés a vidéki nagyvárosokban?
Bruttó 15,6 százalékos tarifaemelést javasol az árhatóságként működő önkormányzatnak jövőre az egri tömegközlekedést működtető Agria Volán Zrt. - jelentette ki a társaság igazgatója csütörtökön Egerben. Számításaik szerint az üzemeltetési költségek 7,3 százalékkal nőnek, a viteldíj áfa-tartalma 15-ről 20 százalékra nő, illetve azzal számolnak, hogy 3,3 százalékkal csökken az árkiegészítés mértéke - mondta Kelemen Imre, amikor az egri önkormányzati képviselőket tájékoztatta a cég terveiről.
Gál József, a társaság gazdasági igazgatója mindennek megerősítésére elmondta, hogy a megyeszékhelyek közül Egerben az egyik legolcsóbb az elővételben megvásárolható menetjegy, éppen az önkormányzat árképző szerepe miatt. Ez azt jelenti, hogy Eger a 118 forintos árral a 16. a sorban; a legdrágább Debrecen, ahol 150 forintot, a sereghajtó Szolnok, ahol 110 forintot kell fizetni a menetjegyért, miközben az átlag 132 forint. Ugyanez a sorrend a bruttó díjbevételek tekintetében - jellemezte a helyzetet az igazgató. Ugyanakkor a viteldíjnak csupán 48 százalékát fizetik az utasok, a többi visszatérítés és állami, illetve önkormányzati árkiegészítés, ami a kedvezmények, illetve az ingyenes utazás után jár - fűzte hozzá. Ebben a helyzetben a veszteségek elkerülése, illetve a biztonságos működtetés fenntartása, valamint a járműpark megújítása érdekében jövőre elkerülhetetlen a díjemelés - mondta Gál József.
A mintegy 200 autóbuszt üzemeltető társaság egyébként az elmúlt évben 3,48 milliárd forintos árbevételt ért el, az idei üzleti tervben pedig 3,91 milliárd forint szerepel. 2005-ben mind a helyközi, mind a helyi járatok működtetése minimális nyereséget hozott; a profit megközelítette a 23 millió forintot. A cég által üzemeltetett buszok átlagéletkora 10,5 év, ugyanakkor az idén 13 darab új buszt szereztek be, összesen 485 milliárd forint értékben. (MTI)


