BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyelőre tervek és ígéretek

Kevés készpénz, sok garancia és ambiciózus tervek. Ez vált nyilvánvalóvá, amikor Borisz Abramovics – a formálisan a Malévet megvásároló AirBridge Zrt. mögött álló orosz üzletember – a vakuk villanása közepette a múlt hét végén egyszer csak felhúzta bajszát a Gresham Palota különtermében. A portékának láthatóan örülő vevő azonban megint elismerte (akárcsak lapunknak adott korábbi nyilatkozataiban), hogy csak most kezdődik a java. Az orosz üzletember ugyan megint méltatta a Malév márkanevét, de mivel maga is tudja, hogy a magyar légitársaságnak inkább a jövője az érdekes, most is erre koncentrált, akárcsak a privatizációs folyamat egészén.

Magabiztosságát objektív tényezők is segítették. Az általa vezetett légiszövetség (AiRUnion) két nappal a Malév-szerződés véglegesítése előtt végre megkapta az orosz kormányfőtől a politikai támogatást saját szövetségének „magánosításához”, vagyis az orosz állami tulajdoni hányad kisebbségbe helyezését immár nem ellenezték Moszkvában. Két évbe telt, amíg a Kremlben elfogadtatta, hogy az Aerofloton kívül is van élet, s Moszkva csökkentse 50 százalék alá az állami tulajdont az AiRUnionban. Márpedig ez is kockázati tényező volt az ÁPV Zrt. szemében, nem csak az, hogy eleinte túl keveset akartak fizetni a Malévért.

Abramovics végül is azért nyerhetett, mert a politikai tőke folyamatos gyarapítása mellett ő tudta felmutatni a legtöbb pénzt, bankgaranciát és szakmai tapasztalatot. Ez kiderül az ÁPV által nyilvánosságra hozottakból. Az elbírálásnál 80 százalékban számító komplex pénzügyi ajánlatra 58,3 pontot kapott, míg a litván LAL 47, az izraeli–ír páros 31,7, a magyar pilóták (Sky Alliance) csupán 15-öt. A 20 százalékban figyelembe vett üzleti tervnél is meggyőző volt az előny, ott az oroszok 16, a litvánok 13, az izraeli–ír páros 8,5, a magyar jelölt 4,7 pontot könyvelhetett el.

Sokat számíthatott, hogy az oroszok volument tudtak ígérni (lásd ígéretek), már csak azért is, mert már most is több mint 100 gépük közlekedik, s a Moszkvában is jóváhagyott terjeszkedés révén valódi forgatókoronggá alakíthatják Ferihegyet, a Malév bázisát. A flottát a Boeing legnagyobb örömére egységesítik, ha másért nem, azért, mert az AiRUniont alkotó öt légitársaságban, plusz az év elején indított első orosz fapados cégnél, a Sky Expressznél is ilyen típusok repülnek. Ezek nagyjavítása – egy nagyobb budapesti beruházás után – Ferihegyre kerülhet – erősítette meg Leonov Péter, az AirBridge igazgatósági tagja. Ugyanő mondta lapunknak azt is, hogy a nyereségbe fordulás után a Malévet szeretnék bevezetni a budapesti vagy valamelyik más tőzsdére, mint azt tavaly is meglebegtették.

Az AiRUnion öt légitársaságot foglal magában: a KrasAirt, a Domodedovo Airlinest, a Samarát, az Omskaviát és a Sibaviatranst. A szövetségnek négy re-gionális gyűjtőközpontja van, ezek: Moszkva, Szamara, Krasznojarszk és Omszk. A légiszövetség rekordnyereséggel zárta a tavalyi évet, utasainak száma pedig meghaladta a 4,8 milliót, ez 32 százalékos növekedést jelent 2005-höz képest. Abramovics kitérő választ adott arra, hogy mik a tervei a mostani menedzsmenttel. A Gönci János vezérigazgatóval közösen tartott Malév-makettet tartva azt mondta, erről később tárgyalnak és most már „együtt repülünk”. A másképp is érthető mondatra nevetéssel reagáló újságíróknak gyorsan hozzáfűzte: nincs szó váltásról. A rövid találkozó helyszínét lassan elhagyók persze mind hozzátették: egyelőre.

Privatizációs csomag

1. Vételár és garanciák

A 99,95 százalékos részvénycsomag vételára – 200 millió forint

Tőkeemelés – 20+30 millió euró

Projekthitel visszafizetése vagy refinanszírozása – 13 milliárd forint

MFB-hitelre (20 milliárd forint) bankgarancia – 32 millió euró

2. Vagyonkezelő cég alapítása

Átvállalja az MFB-hitelt a Malévtől, módosítja feltételeit, fenntartja a hitel mögötti állami kezességvállalást

Megveszi a Malévtől a Malév márkanevet, a B767-es gépet tulajdonló Malco Inc. társaságot, valamint a Százhalombatta–repülőtér között húzódó kerozinvezetéket

Szerződést köt a Malévvel a megvásárolt vagyonelemek bérleti díj ellenében történő használatára

A bérleti díjakat a futamidő (2008–2018) alatt a hitel kamatterheinek megfizetésére használja fel

A későbbi Malév-nyereségből fizeti az MFB-hitelt úgy, hogy a profit 25 százalékát külön bankszámlán gyűjti

A márkanevet és eszközöket, a futamidő végén esetleg még nem törlesztett hitelt a Malév visszavásárolja

3. Egyéb

Fenntartják az érvényes kollektív szerződést, valamint az egyéb, a munkavállalókkal kötött megállapodást az érvényesség idejéig

A 99,95 százalékos részvénycsomag vételára – 200 millió forint

Tőkeemelés – 20+30 millió euró

Projekthitel visszafizetése vagy refinanszírozása – 13 milliárd forint

MFB-hitelre (20 milliárd forint) bankgarancia – 32 millió euró

2. Vagyonkezelő cég alapítása

Átvállalja az MFB-hitelt a Malévtől, módosítja feltételeit, fenntartja a hitel mögötti állami kezességvállalást

Megveszi a Malévtől a Malév márkanevet, a B767-es gépet tulajdonló Malco Inc. társaságot, valamint a Százhalombatta–repülőtér között húzódó kerozinvezetéket

Szerződést köt a Malévvel a megvásárolt vagyonelemek bérleti díj ellenében történő használatára

A bérleti díjakat a futamidő (2008–2018) alatt a hitel kamatterheinek megfizetésére használja fel

A későbbi Malév-nyereségből fizeti az MFB-hitelt úgy, hogy a profit 25 százalékát külön bankszámlán gyűjti

A márkanevet és eszközöket, a futamidő végén esetleg még nem törlesztett hitelt a Malév visszavásárolja

3. Egyéb

Fenntartják az érvényes kollektív szerződést, valamint az egyéb, a munkavállalókkal kötött megállapodást az érvényesség idejéig-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.