BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fellendülés előtt a balatoni vitorlásélet - a hajóeladások felfuttatására készül a Hypo-Alpe-Adria

Az elmúlt néhány évben a Balaton láthatóan újra a fejlesztések központja lett. A befektetői csoportok elsősorban a minőségi vendéglátás feltételeinek megteremtése irányába mozdultak el: sorra épülnek a 4 csillagos szállodák, és jelentősen bővült a minőségi kikötői kapacitás is.

Az északi parton a meglévő nagy kikötők (Badacsony, Keszthely és Balatonfűzfő) mellett megépült a balatonkenesei 250 férőhelyes kikötő, és a balatonfüredi Flamingo Hotel projekt keretében is újabb 90, magas színvonalú kikötőhely létesül, mely egyértelműen a magasabb szegmenst célozza meg, luxus környezet kialakítva. A déli parton Balatonlelle és Földvár kikötői jelentősek, s Balatonlellén és Balatonfenyvesen várhatóak nagyobb kikötőberuházások, amelyek természetesen együtt járnak a parti infrastruktúra (hotelek, apartmanok) fejlesztésével is.

Megállapítható, hogy - noha a telítettségtől még messze áll a piac,- a kikötői feltételek ma már adottak a minőségi balatoni hajózás fellendüléséhez. A kikötők már nagyobb hajók fogadására is alkalmasak, s az ideális méretű balatoni hajó - melynek mérete 36 láb körüli - minden kikötőben elfér. A Balaton kikötői európai színvonalúak, az éves kikötői díjak 300-700 ezer forint körül alakulnak. A jelenlegi szabályozás értelmében egyelőre csak vitorlásokat engednek be a kikötőkbe, és amennyiben enyhülnek a feltételek a motoros hajók irányában, akkor is csak meghatározott típusú hajók kaphatnak majd engedélyt.

Ugyanakkor a hajók számában még mindig jelentős a magyar tenger lemaradása, a Balaton hajóinak száma adott felületre vetítve csak mintegy harmada a nagyobb európai tavakon megszokott mennyiségnek. Több mint hétezer balatoni kikötőhelyre ma még csak mintegy 4000 vitorlás hajó jut. A várhatóan felgyorsuló fejlődésnek azonban már adottak a feltételei, és bíztató jelnek tekinthető az is, hogy a vitorlás sportversenyek résztvevőinek száma az utóbbi négy évben átlagosan 10 százalékos évi növekedést mutatott, és a színvonalas versenyek Európa-szerte egyre népszerűbbekké válnak.

A balatoni hajóeladások várható felfutására készül a Hypo-Alpe-Adria Leasing is. A társaság 2006-ban több mint 10 millió euró értékű finanszírozást realizált a hajópiacon, és a 2007-es évre is legalább ezzel megegyező volumenű kihelyezést tervez.

Kiss Zoltán, a Hypo-Alpe-Adria vezérigazgatója azonban egy eltérésre is rávilágít: "A tavalyi évben bevételeink nagy részben az Adriára történő hajófinanszírozásokból származott, 2007-ben nagy hangsúlyt fektetünk a Balatoni vitorlázás kiszolgálására is."

A társaság a motoros kishajók (20-100 ezer euró közötti érték) körében egyszerűsített elbírálással segíti a vásárlást. Az első negyedévben megjelenik egy új regisztrációs termék, amely nagyban megnövelheti a magyarországi hajófinanszírozás iránti keresletet. Mivel a kishajó-finanszírozáshoz kapcsolódó ellenőrzés kockázatot is hordoz magában, ez nagy felkészültséget és jó dealeri kapcsolatrendszert igényel a finanszírozótól. Az olasz, horvát, osztrák, és német testvércégekkel szoros együttműködés alakult ki, további külföldi regisztrációk és komplett külföldi finanszírozási konstrukciók megvalósítása érdekében.

A nemzetközi Hypo-Alpe-Adria csoport változatlanul finanszíroz charter célú hajóvásárlásokat az Adriára is, s a bonyolultabb finanszírozási konstrukciót és nemzetközi felkészültséget igénylő nagyobb luxushajók vásárlását és finanszírozását a testvércégekkel szorosan együttműködve biztosítja. VGO

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.