Az elmúlt néhány évben a Balaton láthatóan újra a fejlesztések központja lett. A befektetői csoportok elsősorban a minőségi vendéglátás feltételeinek megteremtése irányába mozdultak el: sorra épülnek a 4 csillagos szállodák, és jelentősen bővült a minőségi kikötői kapacitás is.
Az északi parton a meglévő nagy kikötők (Badacsony, Keszthely és Balatonfűzfő) mellett megépült a balatonkenesei 250 férőhelyes kikötő, és a balatonfüredi Flamingo Hotel projekt keretében is újabb 90, magas színvonalú kikötőhely létesül, mely egyértelműen a magasabb szegmenst célozza meg, luxus környezet kialakítva. A déli parton Balatonlelle és Földvár kikötői jelentősek, s Balatonlellén és Balatonfenyvesen várhatóak nagyobb kikötőberuházások, amelyek természetesen együtt járnak a parti infrastruktúra (hotelek, apartmanok) fejlesztésével is.
Megállapítható, hogy - noha a telítettségtől még messze áll a piac,- a kikötői feltételek ma már adottak a minőségi balatoni hajózás fellendüléséhez. A kikötők már nagyobb hajók fogadására is alkalmasak, s az ideális méretű balatoni hajó - melynek mérete 36 láb körüli - minden kikötőben elfér. A Balaton kikötői európai színvonalúak, az éves kikötői díjak 300-700 ezer forint körül alakulnak. A jelenlegi szabályozás értelmében egyelőre csak vitorlásokat engednek be a kikötőkbe, és amennyiben enyhülnek a feltételek a motoros hajók irányában, akkor is csak meghatározott típusú hajók kaphatnak majd engedélyt.
Ugyanakkor a hajók számában még mindig jelentős a magyar tenger lemaradása, a Balaton hajóinak száma adott felületre vetítve csak mintegy harmada a nagyobb európai tavakon megszokott mennyiségnek. Több mint hétezer balatoni kikötőhelyre ma még csak mintegy 4000 vitorlás hajó jut. A várhatóan felgyorsuló fejlődésnek azonban már adottak a feltételei, és bíztató jelnek tekinthető az is, hogy a vitorlás sportversenyek résztvevőinek száma az utóbbi négy évben átlagosan 10 százalékos évi növekedést mutatott, és a színvonalas versenyek Európa-szerte egyre népszerűbbekké válnak.
A balatoni hajóeladások várható felfutására készül a Hypo-Alpe-Adria Leasing is. A társaság 2006-ban több mint 10 millió euró értékű finanszírozást realizált a hajópiacon, és a 2007-es évre is legalább ezzel megegyező volumenű kihelyezést tervez.
Kiss Zoltán, a Hypo-Alpe-Adria vezérigazgatója azonban egy eltérésre is rávilágít: "A tavalyi évben bevételeink nagy részben az Adriára történő hajófinanszírozásokból származott, 2007-ben nagy hangsúlyt fektetünk a Balatoni vitorlázás kiszolgálására is."
A társaság a motoros kishajók (20-100 ezer euró közötti érték) körében egyszerűsített elbírálással segíti a vásárlást. Az első negyedévben megjelenik egy új regisztrációs termék, amely nagyban megnövelheti a magyarországi hajófinanszírozás iránti keresletet. Mivel a kishajó-finanszírozáshoz kapcsolódó ellenőrzés kockázatot is hordoz magában, ez nagy felkészültséget és jó dealeri kapcsolatrendszert igényel a finanszírozótól. Az olasz, horvát, osztrák, és német testvércégekkel szoros együttműködés alakult ki, további külföldi regisztrációk és komplett külföldi finanszírozási konstrukciók megvalósítása érdekében.
A nemzetközi Hypo-Alpe-Adria csoport változatlanul finanszíroz charter célú hajóvásárlásokat az Adriára is, s a bonyolultabb finanszírozási konstrukciót és nemzetközi felkészültséget igénylő nagyobb luxushajók vásárlását és finanszírozását a testvércégekkel szorosan együttműködve biztosítja. VGO
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.