Magyarországon a primerenergia-felhasználáson belül kiemelkedően magas, 45 százalék a földgáz részaránya. Az import, gyakorlatilag teljesen Oroszországból származik. Magyarország régóta szeretné az egyoldalú függést oldani, ezért három megoldást is elképzelhetőnek tart.
A Nabucco projekt egy új csővezeték-rendszer kiépítésével számol Törökország és Ausztria között, Magyarországon áthaladva, kikerülve Ukrajnát. A projekt kettős pozitív hatást gyakorolhat az ellátás biztonságára: egyfelől az iráni és Kaszpi-tenger-vidéki földgáz-források elérésével új beszerzési lehetőség nyílik meg, másfelől új tranzitútvonalat biztosít a szállításoknak. A tervek szerint a csővezeték összességében 3.300 km hosszú lesz, a beruházás költsége mintegy 4,6 milliárd eurót tesz ki.
A bázis-forgatókönyv alapján 2011-ben 8 milliárd köbméter, 2020-ban 25,5 milliárd köbméter, a csúcs-forgatókönyv alapján 2011-ben 13 milliárd köbméter, 2020-ban pedig 31 milliárd köbméter földgázszállítási kapacitással fog működni a vezeték. Minden esetben a gázmennyiség 50-55 százaléka éri el a baumgarteni csomópontot, a maradék a tranzit országokban kerül piacra. A Nabucco projektben az érintett országokban működő gázipari vállalatok - Törökország - BOTAS Corporation, Bulgária - BULGARGAZ, Románia - TRANSGAZ SA, Magyarország - Mol, Ausztria - ÖMV Gas International GmbH - vesznek részt.
Az öt cég egy projekttársaságot alapított a vezeték megvalósítására, bécsi székhellyel - Nabucco Gas Pipeline International - amelyben minden tagvállalat 20 százalékos részesedéssel rendelkezik. A projekt finanszírozása alapvetően magántőkéből történik, közösségi pénzügyi forrás az Európai Beruházási Bank részéről érkezhet.
A Nabucco európai érdekű projektként szerepel a transz-európai energiahálózatokról szóló határozatban. A projekttársaság a határozati keretből 1,7 millió eurót nyert megvalósíthatósági tanulmányok készítésére. A tervek szerint a Nabucco első építési szakasza 2008-tól 2012-ig tart, a csővezeték 2011-ben kezd üzemelni. A második építési szakaszban a csővezeték kapacitásának növelésére kerül sor 2014-2016 között.
A másik projekt szerint egy új adriai-tengeri LNG, cseppfolyós gáz terminált kell kiépíteni Horvátország területén, kiegészítve a szükséges szállítóvezeték-rendszerrel. Ez szintén új beszerzési forrásokat és útvonalat kapcsolna be az ellátásba. A projekt előkészítése és a megvalósíthatósági tanulmányok kidolgozása a Mol és az INA közös munkacsoportja révén folyamatban van.
A harmadik az úgynevezett Kék Áramlat projekt: a Gazprom és a Mol 2006 júniusában Budapesten aláírt egy szándéknyilatkozatot egy új csővezeték-projekt közös megvalósításáról. Az új projekt a jelenleg az oroszországi Arhipo-Oszipovka és a törökországi Samsun között a Fekete-tenger alatt húzódó Kék Áramlat, Blue Stream csővezeték meghosszabbításáról szól a Balkán-félszigeten keresztül Közép-Európába.
Az említett szándéknyilatkozat azt is tartalmazza, hogy a két cég közösen megvizsgálja egy 10 milliárd köbméteres földalatti gáztároló létesítését Magyarországon. A két cég a dokumentum alapján egy 50-50 százalékos közös tulajdonú előkészítő vállalatot hoz létre a projektek megvalósítására. A vállalatnak 3 éve van arra, hogy olyan megvalósíthatósági tanulmányt készítsen, amit a magyar és az orosz kormány is tárgyalhat. A Kék Áramlat Európáig történő meghosszabbítása előzetes becslések szerint mintegy 5 milliárd euróba kerül, s a döntést követően legalább öt év alatt valósítható meg. Egyelőre sem a vezeték nyomvonaláról, sem a tárolóról, sem pedig költségeiről nincs döntés.
A Kék Áramlat vezeték, illetve a Nabucco projekt részben kizárhatja egymást, mivel a tervezett nyomvonal hasonló. A különbség az, hogy a gáz forrása a Nabucco esetében iráni, kaszpi-tenger-térségi lenne, a Kék Áramlat esetében viszont orosz maradna. A Kék Áramlat révén az orosz gázmonopólium, a Gazprom megőrizheti ellenőrzését a Közép-Európába irányuló gázszállítások felett, ráadásul a vezeték kikerülné az oroszok által problémás tranzitországnak tartott Ukrajnát. Egyes orosz vélemények szerint a két projekt akár egyesíthető is lenne. (MTI Eco)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.