2007–2013 között a hazai közlekedésben megkülönböztetett figyelmet kap az ország nemzetközi összeköttetéseinek és régiói egymás közötti kapcsolatainak fejlesztése, illetve a környezetkímélő és az elővárosi közösségi közlekedés támogatása. A területre az Új Magyarország fejlesztési tervben 2000 milliárd forint áll rendelkezésre.
A Közlekedési operatív program (KÖZOP) több mint 1700 milliárd forint forrást tartalmaz,. A többi pénz a regionális operatív programoké, amelyekből főként helyi fejlesztése valósulhat meg.
A KÖZOP-támogatás mintegy 50 százaléka a közúthálózat, alapvetően a gyorsforgalmi, valamint az egy és két számjegyű utak fejlesztését szolgálja. Másik fele főleg a vasúti és közösségi közlekedést, valamint a közlekedési módváltást segítő logisztikai központok támogatását szolgálja.
A cégbíróság a napokban jegyezte be a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-t, amely a Nemzeti Autópálya Zrt. szervezeti feladatbővülésével jött létre. A NIF ezentúl az uniós támogatású vasúti fejlesztések beruházója is. A tervek szerint 2200-2300 milliárd forint értékű út- és vasútfejlesztési, felújítási beruházást valósít meg 2007–2013 között, ebből 2000-2500 kilométer pálya-építés és -felújítás. Az uniós támogatás 1600 milliárd forint lehet. Ez évi 300-330 milliárd forintnyi fejlesztést jelent.
A készülő sztrádaszakaszok között van az M31-es; az M0–Gödöllő (M3-as) projektnél a területszerzés folyik. A 12 kilométeres szakasz építését a Kohéziós Alap is finanszírozza úgy, hogy az M0-s keleti szektorra adott összegéből – a körülbelül 20 százalékkal olcsóbb tender révén – marad pénz, erre az Európai Bizottság határozatát a NIF már megkapta. Előkészítés alatt áll az M6-os Dunaújváros–Szekszárd, illetve Szekszárd–Bóly–Pécs koncesszióban épülő szakasz is, valamint az M0-s északi szektora a 10-es és 11-es főút közti része is.
A közúti beruházási tervek között kapacitásbővítések (négynyomúsítás), települést elkerülők, a 11,5 tonna burkolatmegerősítések, valamint gazdaságfejlesztő célúak szerepelnek. Az idén 30-35 milliárd forint jut közúti fejlesztésekre.
Az uniós támogatásokkal finanszírozott vasúti beruházásokra az idén 70 milliárd forintot költ a NIF a mintegy 50 kilométernyi vágány és a kapcsolódó villamos felsővezeték és a biztosítóberendezések korszerűsítésére. A létesítmények rövidítik a menetidőt. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.