A magyarországi százhalombattai finomító (6,5 millió tonna/év) mellett a Molé a szlovákiai Slovnaft többsége (98,41 százalék, 5,5-6,0 millió tonna/év), továbbá a horvátországi INA kisebbsége (25 százalék, évi tervezett 7,7 millió tonna/év). A meglévő INA-hányad a Mol számára már most jelentős súlyt ad Hernádi Zsolt szerint, de cége növelné ez irányú érdekeltségét, ha tehetné. Időszerűbb a szerbiai NIS privatizációja. A tender ez évre várható, a verseny viszont erősnek ígérkezik. A Balkán mellett (vagy helyett) Oroszországban, valamely más szovjet utódállamban, továbbá Törökországban (Tupras finomító) próbál finomítási tevékenységbe kezdeni a Mol.
Az üzemanyag-kiskereskedelemben zajlik a szerbiai Energopetrol-hálózat átvétele, de a Mol készül több kisebb benzinkútlánc átvételére is a térségben.
A múlt év eleji gázimportzavar új irányt adott a Mol gázpiaci tevékenységének. Július 1-jére készül el több variációban a Gazprommal közös déli gázimportvezeték és a hozzá tartozó, tízmilliárd köbméteres kereskedelmi gáztároló megvalósíthatósági tanulmánya.
Az elnök-vezérigazgató szerint piaci szempontból szerencsésebb lenne, ha a cső a nagyobb gázfogyasztónak számító Románián át érkezne Magyarországra. Ismert viszont, hogy a Gazprom mérlegeli a kisebb keresletű Szerbia bevonását is a tranzitba, és fontolgatja az Olaszországon keresztüli szállítást is. Magyarország számára az az előnyös, ha az országon keresztül megvalósuló tranzit révén és a kereskedelmi gáztárolónak köszönhetően megnő a gázellátás biztonsága – szögezte le Hernádi Zsolt. Hasonló okból vonzó a dél-európai vezeték riválisa, a Nabucco is. A vezető számára értelemszerű, hogy a Molnak a hamarabb elkészülő beruházás mellé kell állnia.
Szintén a tavalyi gázzavar kapcsán kezdeményezte más cégekkel a Mol a horvátországi Krk szigeti cseppfolyósföldgáz-kikötő létesítését. Az előkészületeket lassítják a horvátországi környezetvédelmi aggályok. A Mol kezd megbarátkozni a bioüzemanyagokkal is: hazai egyetemekkel olyan másodgenerá-
ciós technológiai és termékfejlesztést indított el, amelynek célja a költséghatékonyabb és szélesebb alapanyag-választékból való biodízel-előállítás. Ugyan-
akkor a társaság – technikai nehézségek és kellő piaci elfogadottság híján – egyelőre nem készül az ún. E85-ös (85 százalékos etanoltartalmú) üzemanyag forgalmazására.
Hernádi Zsolt nem tartja valószínűnek a Barátság–Adria olajvezeték kapacitásának kibővítését; ennek lehetőségét kedden Viktor Janukovics ukrán miniszterelnök vetette fel Budapesten. Az elmúlt években ugyanis megkétszereződött a két fő orosz olajexport-kikötő kapacitása, így az ottani szállítóknak ma már nem túl vonzó a Magyarországon keresztüli kivitel. BHL
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.