- Az utóbbi időben főként szakmai berkekből egy csomó kérdést kap amiatt, hogy a Danubius Rádió alkalmazottjaként több – méghozzá nem is kis – cégben tulajdonos. Melyek ezek a társaságok?
- A teljesség igénye nélkül, érdekeltségi köreimben az alábbi cégek találhatók. Társtulajdonos vagyok a Refinanz Home Entertainment Kft.-ben, amely filmdisztribúciós tevékenységgel foglalkozik (Sony Pictures-, Warner Brothers-, New Line-filmek hipermarketeken kívüli forgalmazása), valamint a várhatóan ez év nyarán megalakuló P. O. P. Hungary Szolgáltató Zrt.-ben, amely rendelésállományát tekintve a magyarországi merchandising piac igen jelentős szereplőjévé válik, az éves szerződésállomány várhatóan meghaladja majd az 1,3 milliárd forintot. Ezekről természetesen a Danubius vezetőségét még munkába állásom előtt tájékoztattam, illetve változás esetén folyamatos a tájékoztatás az irányukban. És ahogy akkor sem volt, most sincs velük szemben kifogás.
- Összeegyeztethetők-e ezek az érdekeltségek a kereskedelmi igazgatósággal? Nincs igazuk azoknak, akik szerint az utóbbi egész embert kívánó feladat?
- Először is, a cégeimnél az én szerepem főként a beindítás és a know-how átadása, valamint a stratégia megalkotása. Miután elindultak, a napi munkát már azok irányítják, akiknek ez a feladatuk. Szeretem kitűnő szakemberekkel körülvenni magamat. Másodszor, a sokat emlegetett tulajdonosi szemléletet meggyőződésem szerint tulajdonosként lehet igazán elsajátítani. Végül pedig úgy vélem, hogy az eredmények magukért beszélnek.
- Mit mondanak?
- A Danubius net-net árbevétele tavaly az előző évhez képest hat százalékkal, a promóciós árbevétel 21, a hirdetők száma pedig 36 százalékkal emelkedett. Az EBITDA – mindenekelőtt az optimalizált működésnek köszönhetően – több mint háromszorosára nőtt.
- Mindez üzleti szempontból jól hangzik. Hogyan változott eközben a hallgatottság?
- 2007 első negyedévében a Danubius elérése (reach) a 18–49 évesek körében 45,6 százalék volt, 1,3 százalékponttal több, mint egy évvel korábban; a közönségarány pedig 25,8-ről 27,5 százalékra emelkedett a leglényegesebb, 06.00–19.59 közötti idősávban.
- A Danubiusnál véget ért a Bartucz László vezérigazgatói kinevezését követő, 2006 elején kezdődött átalakítás. Kik irányítják a sales csapatot?
- Az új csapat 2007 tavaszára felállt. Sikerült egy igazán ütős, szakmailag is elismert, nagy tapasztalatokat szerzett sales managementet felállítani. Vajda Judith üzletfejlesztési és promóciós vezető a TV2-től érkezett hozzánk, Guttengéber Csaba ügynökségi értékesítési vezető korábban az RMB Hungary Kft. munkatársa volt, a direct sales csapatot irányító Láng Zoltán pedig – többek között – a Rádió 1-nél szerzett tapasztalatokat.
- Sok szó esik manapság a küszöbönálló digitalizációról, az idei Média Hungaryt például teljes egészében ennek a témának szentelték. A rádiós átállás azonban mintha kisebb visszhangot kapna.
- Valóban ez a helyzet, a televíziók esetében legalább a céldátum ismert, a rádiós stratégiáról azonban szinte semmi konkrétumot nem tudunk. Elképzelhető, hogy kifutunk az időből, és az internetes rádiózás egyszerűen feleslegessé teszi a digitális földfelszíni sugárzást.
- De ha mégis megvalósul az átállás, kinek áll majd a digitális zászló?
- Egyértelműen a márka és a tartalom fog dönteni. Ha valaki dzsesszrádiót akar majd hallgatni, és választhat egy névtelen adó és mondjuk a Danubius Jazz között, akkor nyilvánvalóan az utóbbi mellett dönt. A Danubius szeretne a változásban is élenjárni: Bartucz László kezdeményezésére elindult a fontosabb magyarországi rádiók együttműködése, a kitűzött célok között szerepel többek között a digitális stratégia kidolgozásában való aktív részvétel is.
- A hagyományos nagy hirdetők – a távközlési és az autós szektor szereplői – jelentősen csökkentették a reklámbüdzséjüket. Sokak szerint az FMCG-szektor pótolhatja a kiesést, amely azonban eddig nemigen hirdetett a rádióban.
- A Danubiusnál sokat teszünk ennek érdekében. FMCG-hirdetőink száma 2006-ban az előző évhez képest több mint másfélszeresére nőtt. Az egyik piacvezető kávés cég tavaly évközi fogyasztói promóciójának kommunikációs eszközéül a Danubius Rádiót választotta, és ez saját elmondásuk szerint – a visszaküldési arány és a vásárolt mennyiség tekintetében – eddigi legsikeresebb promóciójuk volt.
- A Danubiusszal kapcsolatban szinte kötelező kérdés: napirenden van-e a rádió eladása? Mi a tulajdonos Advent International álláspontja?
- A tulajdonos személye nem befolyásolja a rádió működését; erről nem nyilatkozhatok, de legjobb tudomásom szerint az eladás nincs napirenden. Most a rádió stabilitása a legfontosabb, mivel a Danubius új csapata is most érett be, a növekvő eredményeket szeretnénk tovább javítani, emelve ezzel a cég értékét is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.