Az elmúlt év fordulópontot jelentett a magyar kiskereskedelem történetében abból a szempontból, hogy először csökkent a szegmens üzleteinek a száma, igaz, csak mintegy ezer egységgel, 166 ezerre. Ez azonban nem elhanyagolható mérték, ha figyelembe vesszük, hogy így kezdődött az élelmiszer-kiskereskedelemben is, ahol 2001-től több mint 4 ezerrel (8 százalékkal) csökkent az üzletek száma – foglalta össze Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, hozzáfűzve: a KSH kimutatása szerint 2006 végén 47 ezer élelmiszer, élelmiszer jellegű üzlet-szaküzlet volt Magyarországon.
Azt követően, hogy három évvel ezelőtt megszűnt az élelmiszerek behozatalának korlátozása az unióból, az import a korábbi 10 százalékról 25-30 százalékra nőtt. 2004–2006-ban az élelmiszer-forgalom 2463 milliárd forintról 2861 milliárdra emelkedett, miközben folytatódott a kereskedelmi hálózatok bővítése.
Az élelmiszer-kiskereskedelmi láncoknál (szupermarket, diszkont) országos szinten feltehetően legalább 150-200 üzlet és 200 milliárd forint feletti forgalom a versenyképesség kulcsa. Vámos György szerint a kis üzletek száma várhatóan tovább csökken, másrészt egy újonnan piacra lépőnek igencsak gyorsan kell építkeznie vagy láncot vennie, ha lépést akar tartani. Ezeket a láncokat arra kényszeríti a verseny, hogy eredményességüket fejlesztéseken keresztül növeljék, noha fajlagos költségekben, beszerzési árakban egyaránt hátrányos helyzetben vannak a multinacionális csoportokhoz képest.
A listán szereplő vállalkozások terjeszkedését egyébként jól jellemzi, hogy a tíz évvel ezelőtti szinthez képest a Tesco hússzoros, rajta kívül pedig több lánc is öt-tízszeres értékesítés bővülést könyvelhetett el. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.