Az elmúlt három évben jelentősen lassult az állateledelek kiskereskedelmi forgalmának fejlődése: amíg 2004-ben 29 százalékkal bővült a piac, tavaly már csak 3 százalékkal nőtt a forgalom – állapítja meg az ACNielsen a vezető állateledel-gyártóktól kapott adatok alapján. A piackutató cég szerint 2006-ban közel 38 milliárd forintot tett ki az állateledelek forgalma, amelyből 30 milliárdnyi a kiskereskedelmi hálózatokban talált gazdára, a többit pedig állatorvosok, vagy szaküzletekben, illetve takarmányboltokban értékesítették.
A piac eltolódóban van: egyre több állateledelt értékesítenek a hiper- és szupermarketekben, ahol tavaly a kiskereskedelemben eladott mennyiség 58 százaléka talált gazdára. A lakóhelyhez közeli kisboltok piaci részesedése körülbelül 12 százalék. A fenti kereskedelmi csatornákon az elmúlt évben több mint 120 ezer tonna állateledelt értékesítettek, csaknem 16 ezer tonnával többet, mint 2006-ban, miközben a termékek átlagárának emelkedése az inflációs ráta alatt maradt.
A száraz kutyaeledelek átlagára ugyanakkor a 2004-es 205-ről az elmúlt év végére 192 forintra csökkent. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy évről évre nő a kereskedelmi láncok saját márkás termékeinek részesedése, a kutyaeledelek körében ez 2006-ban elérte a 36 százalékot.
A kutyaeledelek aránya az értékesített mennyiségből évek óta változatlanul 60 százalék körül van. Gazdaságossága miatt valamivel népszerűbb a száraz eledel, míg a macskáknál éppen fordítva, ott kétharmad részben a drágább konzervet választják a vásárlók. Mindazonáltal még mindig több prémium és szuperprémium terméket vásárolnak a magyar állattartók (54 százalék), ez különösen a macskaeledeleknél jellemző, ahol 62 százalék a prémium és szuperprémium termékek aránya.
A kisállatoknak szánt eledeleknél elsősorban az állatfaj-specifikus termékek iránt nőtt meg a kereslet. Másfél évtizede még minden kisrágcsáló részére ugyanazt a magkeveréket lehetett kapni, ma minden fajtának más-más összetételű tápot gyártanak. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.