BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fapadosok árháborúja

Árháborút hirdetett Európa vezető fapados légitársasága, az ír Ryanair. Az agresszív terjeszkedést preferáló cég nyáron teljes kapacitásának felét, Európa-szerte 10 millió jegyet értékesít, adókkal és illetékekkel együtt 29 eurós, illetve annál alacsonyabb áron. Rövidre rá a brit EasyJet is a jegyárak drasztikus csökkentéséről döntött. Mindkét légitársaságnak romlanak a gépkihasználtsági mutatói. Áprilisban a Ryanair gépei 83 százalékos foglaltságot mutattak, szemben az előző év ugyanazon hónapjában regisztrált 85-tel. Ugyanez

az EasyJet esetében 86-ról esett vissza 83 százalékra. Az utasok száma folyamatosan emelkedik: a Ryanair 19, az EasyJet 10 százalékos növekedést könyvelhetett el egy év alatt, de a géppark ennél nagyobb mértékben fejlődött.

A diszkont-légitársaságok jelenleg a világ légi forgalmának 16 százalékát bonyolítják le. Az OAG utazási információkat szolgáltató cég legutóbbi felmérése szerint a fapadosok ez év májusában 2,51 millió járatot indítanak, ez meghaladja a tavaly augusztusban regisztrált 2,49 milliós rekordot. Ferihegy kilóg e trendből. Évről évre csökken a diszkont-légitársasággal utazók száma. Míg tavaly márciusban 184 ezren váltottak ilyen jegyet, addig az idei év harmadik hónapjában már csak 176 ezren. A legkedvezőtlenebb időszaknak a tavalyi esztendő májusa, decembere, illetve ez év márciusa számított, amikor is átlagban 10 százalékkal csökkent a diszkontok forgalma az előző év azonos időszakához képest. A Ryanair például hazánkban egyedül Sármellékre szállít utasokat, Budapestet elkerüli, Lengyelországban viszont kilenc városba repül.

A Ferihegyi repülőtér magas költségei egyrészt nem engedik, hogy a diszkonttársaságok fejlesszék járataikat, másrészt ezek a kiadások természetesen a jegyárakban is érvényesülnek – véli Kázmér Natasa, a Wizz Air kommunikációs vezetője.

A napokban indult rendkívüli árverseny oka, hogy a vállalatok a több utas reményében rendre bővítik gépparjukat, de a gépeket meg is kell tölteni utassal. A Wizz Air például a következő hónapban például négy új Airbus 320-ast helyez üzembe a kereslet kielégítésére. Ezenkívül a nyári charterjáratok is nagyrészt erre az időszakra koncentrálódnak, ezzel még inkább növelve a felajánlott kapacitást – tette hozzá.

A piaci árakat tehát nem a cégek diktálják. A hangsúly azon van, hogyan képesek a csökkenő árak mellett a költségeket egyre alacsonyabban tartani.

A Wizz Air flottájának átlagéletkora 2,5-3 év; ez azt jelenti, hogy a karbantartási és üzemeltetési kiadások jóval alacsonyabbak egy idősebb gépparkkal rendelkező társaságéinál. Emellett komoly megtakarítást jelentenek a regionális repülőterek alacsonyabb költségei is.

A SkyEurope költségcsökkentésében is nagy szerepet játszik a flotta fejlesztése – tudtuk meg Hegedűs Judit PR-menedzsertől. A társaság 32 új Boeing–737–700 gépre adott le rendelést, ezekből 11 már a társaság flottájában üzemel. A gépek üzemanyag-fogyasztása várhatóan 12 százalékkal, a karbantartási költségek pedig 15 százalékkal lesznek kisebbek az új Boeing–737–700-as gépek esetében, mint a korábbi 737-500 típusnál.

Az árak kialakításában ugyanakkor azt is figyelembe veszik, hogy nemcsak a diszkontcégek, hanem a hagyományos légitársaságok is konkurenciát jelentenek. Hozzátette: a SkyEurope eddigi piacszerző, terjeszkedő tevékenysége befejeződött; várható ugyan még új útvonalak nyitása is, de a bécsi bázis megnyitásával kialakult a jelenlegi struktúra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.