BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Maratoni energiatakarékosság

Több mint háromezer kilométer megtételére volt képes egyetlen liter üzemanyag felhasználásával a francia St. Joseph La Joliverie főiskola diákcsapatának gépjárműve, ezzel a legjobb eredményt érte el a 2007-es Shell Eco-marathon elnevezésű versenyen. Az energiatakarékosság jegyében május 11–13. között, a franciaországi Nogaróban megrendezett versenyen húsz országból összesen 257, diákokból álló csapat indult el, ezek közül azok gépjárműveit díjazták, amelyek a legkisebb üzemanyag-fogyasztással tudnak közlekedni.

Az úgynevezett prototípusok között a St. Joseph La Joliverie csapata – 3039 kilométeres teljesítményével – egy belső égésű benzinmotorral vitte el a pálmát. Közel ilyen jó eredményt értek el üzemanyagcellás modelljükkel a szintén francia, nantes-i Ecole Polytechnique (2797 kilométer), valamint a német Hochschule Offenburg (2716) és a Chemnitz University of Technology (2552) diákjai, továbbá az ugyancsak belső égésű motorral felszerelt autót felvonultató francia Estaca Levallois-Perret (2701 kilométer) csapata. Magyar csapat egyelőre nem indult a versenyen.

Az immár 22. alkalommal megrendezett európai Shell Eco-marathon elsődleges célja, hogy a fiatal járműtervezőnek tanuló középiskolai diákokat és főiskolai/egyetemi hallgatókat olyan új, energiatakarékos megoldások kifejlesztésére ösztönözzék, amelyek egy részét később a gyakorlatban is hasznosítani lehet. Mary B. Walsh, a Shell projektvezetője a helyszínen rendezett sajtótájékoztatón elmondta: az olajvállalat által elindított és támogatott rendezvényen a részt vevő gépjárművek számára a hagyományos (benzin, dízel, PB-gáz) és az alternatív (nap, villamos energia, hidrogén, illetve biodízel és bioetanol) üzemanyagok használata egyaránt megengedett volt. Motortípustól függetlenül a résztvevők alapvetően két kategóriában mérkőznek meg egymással. Az első csoportba az úgynevezett prototípusok tartoznak, amelyek a legmerészebb műszaki és formatervezési megoldásokat vonultatják fel, szinte minimális formai követelmény mellett. Mellettük néhány éve indulnak külön a városi koncepcióautók, amelyeknek alapvető műszaki adataikat tekintve (kerekek száma, kormánykerék megléte stb.) a mindennapi közlekedésben használt járműveket kell utánozniuk. Ez utóbbi kategóriában a nyertes dán DTU Kgs Lyngby csapatának autója egy liter üzemanyag felhasználásával 306 kilométer távolságra képes eljutni.

Az idei verseny különlegessége az volt, hogy az előző évhez képest 36 százalékkal – 65-re – nőtt az alternatív energiaforrást használó járművek száma. 31 csapat bioüzemanyagot, 26 pedig hidrogéncellát használt, miközben nőtt a napenergiát választók száma is. A lehetséges megoldások számát tovább bővíti, hogy az idén új üzemanyagot, a GTL-t (gas to liquid) is bemutatták a versenyen, s a földgázból előállított, színtelen, szagtalan, biológiailag lebomló, lényegében kénmentes üzemanyag várhatóan már a 2008-as megmérettetésen fontos szerephez jut. NIG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.