BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olajozott európai toplista

Három olajcég és két autógyártó vezeti az Európa tőzsdéin jegyzett vállalatok tavalyi árbevételi listáját, amelyen mindkét magyar szereplő javított tavalyi helyezésén. A Handelsblatt által összeállított, a pénzügyi szolgáltatókat figyelmen kívül hagyó top 500-as lista éllovasa – csakúgy, mint egy éve – a Shell, amely tavaly 252 milliárd eurós árbevételt ért el, ez 40 milliárd euróval haladja meg

a második helyezett BP forgalmát. A dobogó harmadik fokán a jelenleg szétválás előtt álló DaimlerChrysler áll, megelőzve a Totalt és nagy riválisát, a Volkswagent. Az élmezőny legnagyobb előrelépője az Arcelor-Mittal: a több mint háromszoros árbevétel-növekedés eredményeként a Luxemburgban bejegyzett Arcelor a tavalyi 35. helyről a kilencedikre avanzsált. A listára 2,07 milliárd eurós árbevétellel lehetett bekerülni, ennyit ért el az osztrák EVN szolgáltató (ekkora árbevétellel a magyar toplistákon az első ötbe is be lehet kerülni).

A BÉT-en jegyzett cégek közül a Mol és a Magyar Telekom került fel a listára: az olajcég 18 helyet lépve előre a 126., a távközlési csoport pedig nyolc helyet javítva a 415. helyre futott be. Kelet-Közép-Európát a listán összesen 44 cég – a két magyar mellett 18 orosz, 14 török, öt lengyel, három cseh és egy-egy szlovák, illetve román társaság – képviseli. A top 500-ban a legnagyobb erőt – 112 vállalattal – Nagy-Britannia adja, Franciaországot 68, Németországot 57, Hollandiát 35, Olaszországot pedig 32 cég képviseli. Németország súlya a privát társaságok között ennél is nagyobb: az ötven legnagyobb árbevételt elérő, tőzsdén nem jegyzett európai társaság között 29 német.

A top 500 cégeket tekintve 2006 az árbevétel bővülésének gyorsulását és a nyereség növekedésének lassulását hozta: a listára felkerült cégek forgalma 2005-höz képest átlagosan 11,3 százalékkal nőtt (egy évvel korábban ez a mutató 6,1 százalék volt), az adózott eredmény éves szintű átlagos növekedése viszont a 2005-ös 41,9 százalék után 15,8 százalékra esett vissza.

Az olaj-, illetve gázipari cégeket, amelyek 2006-ban a rendkívül magas olajár miatt jelentős árbevétel- és nyereségnövekedést könyvelhettek el, csak az első ötvenben nyolcan képviselik; az oroszok közül a lista legelőkelőbb helyén (28.) a Lukoil végzett. (Érdekesség, hogy Oroszország legnagyobb piaci értékű társasága, a Gazprom 40 milliárd eurós forgalma „csupán” a 34. helyre volt elég.)

2006 nagy vesztese a távközlési szektor volt: mindenekelőtt az egyre erősebb árverseny miatt az ágazat első ötvenbe került képviselői közül egy – a spanyol Telefónica – kivételével valamennyi cégnek csökkent a nyeresége: a Deutsche Telekom adózott eredménye több mint 43 százalékkal, a Telecom Italiáé több mint hat százalékkal csökkent, a Vodafone pedig 30 milliárd eurót meghaladó veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.