Szárnyal a német vegyipar
A VCI legutóbbi éves elemzése szerint 2006-ban a német vegyipar forgalma hat százalékkal, 162 milliárd euróra emelkedett. A szektorban tevékenykedő cégek árbevételének több mint fele – az elmúlt néhány esztendőhöz hasonlóan – tavaly is az ország határain túlról származott, belföldi értékesítésük már csak a teljes forgalmuk 45 százalékát tette ki. Bár az ágazatnak igen komoly alapanyag- és energiaár-emelkedéssel kellett szembenéznie az elmúlt esztendőben is, az ebből eredő többletköltségeket ismét sikerült áthárítaniuk a vevőikre, s így a vegyipari termékek árszínvonala átlagosan 3,5 százalékkal emelkedett tavaly Németországban.
Tovább nőtt Európa legnépesebb államában az ágazat kibocsátása is: 2006-ban az egy esztendővel korábbinál 3,5 százalékkal nagyobb, 119,3 milliárd euró értékben állítottak elő vegyipari termékeket. Különösen gyorsan, tíz százalékot meghaladó ütemben bővült a vegyipari alapanyagok termelése, de többet gyártottak finom- és speciális kemikáliákból, kozmetikai és mosószerekből, polimerekből és petrolkémiai anyagokból is. A tavalyelőttihez képest azonban némileg kevesebbet állítottak elő mezőgazdasági vegyi termékekből.
A VCI becslései szerint az idén az ágazat kibocsátása 2, míg forgalma 2,5 százalékkal emelkedhet, de a szövetség az elmúlt években rendszerint jelentősen alulbecsüli a tényleges növekedést. Tavaly 5,5 százalékos forgalom- és 2,5 százalékos termelésiérték-emelkedést jósoltak, szemben a 6 és 3,5 százalékos tényleges bővüléssel. Tavalyelőtt pedig még ennél is pesszimistábbnak bizonyult a prognózis: 2005-ben mindkét mutatóban mintegy 3 százalékpontot tévedtek.
A szervezet jóslataihoz szkeptikusan álló szakembereket erősítették meg a legnagyobb német vegyipari cégek első negyedéves gyorsjelentései is. Az ágazat vezető vállalatainak többsége a vegyipari termékek iránti kereslet emelkedésének köszönhetően túlszárnyalta az előzetes várakozásokat. A világ legnagyobb vegyipari konszernjének számító BASF például hatodával növelte forgalmát az év első három hónapjában, míg a Bayer 23, az Altana pedig hétszázalékos árbevétel-bővülésről számolt be. A társaságok egy része a sikeres negyedévet követően 2007-re vonatkozó várakozásait pozitív irányba módosította.


