Tovább hízik a sörfolyam
Az idén összesen mintegy hétmilliárd forintnyi beruházást tervez a Dreher Sörgyárak Zrt. – mondta el érdeklődésünkre Hector Gorosabel, a társaság elnök-vezérigazgatója. Bővítik a gyártókapacitást, emellett hatékonyságnövelő és minőségjavító fejlesztéseket is végrehajtanak a jelenleg közel 700 főt foglalkoztató vállalatnál. A fejlesztéseket az indokolja, hogy az elmúlt években az olcsó termékek előretörése, illetve a nagyon komoly adóterhek miatt drámai mértékben csökkent az árrés a hazai söriparban, ezért a hatékonyság növelése elengedhetetlen a sikeres működéshez. A tavalyi, szintén jelentős összegű és az idei beruházások is azt mutatják, hogy a Dreher anyacége, a világ második legnagyobb söripari vállalata, a SABMiller hosszú távra tervez Magyarországon – hangsúlyozta Hector Gorosabel.
Rendkívül kedvezőtlen hatással volt a sörgyártókra a tavaly januári húsz-, majd szeptemberben további hétszázalékos jövedékiadó-emelkedés az alkoholtermékeknél, amelyet már nem lehetett áthárítani a fogyasztókra – közölte a Dreher vezetője. Emellett a magas energiaárak miatt jelentősen megnőtt alapanyagárak is nehézségeket okoztak a termelőknek. Bár a sörfogyasztás nem csökkent, az árérzékeny piacra jellemző módon a vásárlók inkább az olcsóbb termékeket keresik. Ezt a tendenciát erősíti, hogy a leggyorsabban bővülő értékesítési csatornáknak számító hipermarket- és diszkontáruházláncok is az alsó szegmensbe tartozó termékeket keresik inkább a kiélezett árverseny miatt, és gyakran kevésbé ismert márkákat kínálnak rendkívül alacsony áron.
Bár a múlt év a már említett okok miatt rendkívül nehéznek bizonyult a hazai sörpiac meghatározó szereplője számára, a legtöbb területen sikerült elérni a várt eredményeket. Mind a bevétel, mind az értékesített mennyiség nőtt tavaly 2005-höz képest a Drehernél, igaz, kevesebb mint tíz százalékkal. Kedvezőnek tartja a söripari cég vezérigazgatója, hogy nemcsak az alsó szegmensben, de a teljes portfólióban, így a prémium termékeknél is sikerült növekedést elérni. Különösen a hazai piacra tavaly bevezetett Kozel és a Kőbányai bizonyult sikeresnek, az utóbbi terméknél a múlt évben 2005-höz képest tíz százalék feletti volt a forgalombővülés. A magyarországi söripar öt vezető márkája közül hármat a Dreher Sörgyárak Zrt. gyárt és forgalmaz.
A jövőbeni növekedés lehetőségét a sörfogyasztási alkalmak, lehetőségek növelésében látja Hector Gorosabel, amely nagy kihívás az egész ipar számára. Akvizícióra a hazai piacon nem lát esélyt a Dreher vezetője, hiszen az ágazat 86 százalékát három nagy gyártó uralja.
A március 31-én zárult üzleti évben 18,6 milliárd dolláros bevételt ért el a Dreher tulajdonosa, a SABMiller, ez 21 százalékkal magasabb az előző évinél. Több mint 12 százalékkal bővült a cég adózott eredménye is a 2006/2007-es üzleti évben az egy évvel korábbihoz viszonyítva, s elérte az 1,88 milliárd dollárt. A bevételnövekedés főként a dél-amerikai és a kelet-európai piacokon megugró forgalomnak volt köszönhető.
A SABMiller 2012-ig 1,8 milliárdos kapacitásnövelő beruházást tervez Dél-Amerikában a
piacbővülés kiaknázására. Az európai bevételek mintegy 80 százaléka Orosz-, Lengyel- és Csehországból származott, Magyarországon hétszázalékos volt a cég forgalombővülése.


