Az első negyedévben 10 százalékkal nőtt a 16 tonnásnál nehezebb teherautók forgalma az Európai Unióban, és megközelítette a 74 ezer járművet. A 15 „régi” tagországban 6 százalékos volt az eladásbővülés, a Magyarországgal együtt csatlakozottaknál azonban meghaladta a 49 százalékot.
Magyarországon ugyan csak 12 százalékkal nőtt a kamioneladás – 866-ról 970-re –, de ennek az importőrök szerint az az oka, hogy egész Európában hiánycikk a nehéz teherautó. Olyan mértékben emelkedett a szállítási igény, hogy a kamiongyártók egyszerűen nem tudják kiszolgálni a megnövekedett keresletet, és csak 6-8 hónapra vállalják a megrendelt járművek leszállítását.
Orbók András, a MAN regionális értékesítési vezetője szerint a keresletnövekedés mögött nem csupán az áll, hogy egyre több árut szállítanak Nyugat-
Európa, valamint Oroszország, Ukrajna és Románia között, és hogy a vártnál jobban teljesít a német gazdaság. A vásárlásokat fellendítette a digitális tachográf egy évvel ezelőtti bevezetése is. Azóta ugyanis csak digitális tachográffal ellátott teherkocsik kaphatnak rendszámot, viszont ez a menetíró készülék nagyon nehezen manipulálható, így több járműre lett szükség.
Az első negyedévben rekordmennyiségű, 296 MAN kamion kelt el Magyarországon, így a márka stabilan őrzi 20 százalékot meghaladó piacvezető helyét. A márka nagyobb flották szállítására kötött szerződést a Huncargóval (200), a Rapidspeddel (70) és a Szemerey Transporttal (60 darab).
Orbók András ugyanakkor elmondja, hogy manapság a piaci részesedés elsősorban attól függ, hogy az importőr mekkora kontingenst tud kiharcolni a gyártól. (Tudunk olyan kamiongyártóról, amely nem kívánja elfogadni magyar képviseletének flottarendelését, mert a flottaárnál drágábban adhatja el járműveit bármelyik európai országban.)
A kereslet ugyanakkor átrétegződött. Amíg 2-3 éve az építőipari (billencs) járművek voltak a legkelendőbbek, mára a távolsági nyerges vontatókat keresik leginkább – foglalja össze Berkó László, a Volvo Hungary Kft. marketingigazgatója, aki szerint az európai konjunktúra még egy-másfél évig is eltarthat. A gyárak kapacitásbővítése nem egyszerű, bár minden kamionmárka számára az alkatrész-beszállítók korlátozott kapacitása jelenti a legnagyobb gondot.
Felfordult a piac, még a használtjármű-telepek is kiürültek, és a 3-4 éves kamionok 25-30 százalékkal drágábbak, mint egy éve – emeli ki Czakó László, a DAF-importőr Hungarotruck Kft. ügyvezető igazgatója. Az áremelkedés részben amiatt következett be, mert ezek még analóg tachográffal futnak, tehát manipulálhatók, másrészt motorjuk is euro–3, és annak fenntartása problémamentesebb. Az euro–4 és euro–5 szabványt a legtöbb gyár csak egy adalékanyaggal tudta teljesíteni, azonban ez az anyag nem kapható mindenütt, ahol a fuvarozók járnak.
A Hungarotruck Kft.-nek 25-25 darabos flotta cseréjére van szerződése a Transeurope-pal és a Nitloggal, a Huncargo pedig 100 járművet rendelt a cégtől. A Scania Hungária egymilliárd forintos költséggel új márkakereskedést létesített Budapesten. DK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.