Itthon egyre többen foglalkoznak virágküldéssel, noha a szolgáltatás ma még korántsem olyan ismert, mint Nyugat-Európában, ahol a lakosok jelentős része rendszeresen küld csokrot – véli Dusnoki Tibor, a Fleurop-Magyarország Kft. ügyvezetője. Másrészt sokan még luxusszolgáltatásnak tartják, annak ellenére, hogy az országon belül 5-7 ezer, külföldre 10-15 ezer forint körüli összegekért továbbítják a csokrokat. A svájci székhelyű Fleurop-Interflora anyavállalat 80 százalékban tulajdonosa a jelenleg száz tagüzletet felölelő és hálózatát folyamatosan bővítő hazai cégnek, a kisebbségi rész a magyar partnerüzletek tulajdona. Az évi közel 100 millió forintos forgalmat lebonyolító cég megközelítőleg 15 ezer küldeményt kézbesít külföldre és belföldre.
Sárosdi Erzsébet, a nemzetközi hálózatban működő Floreal tulajdonosa szerint a magyar és nemzetközi virágküldés már most is jövedelmező üzlet. A világhálón legalább 200 cég kínálja szolgáltatását. Az uniós csatlakozás óta ezek nagy része külföldre is szállít. Jó kapcsolatok kiépítésével jövedelmező üzletet lehet kialakítani – teszi hozzá. A Floreal forgalmának közel 40 százaléka származik a nemzetközi eladásokból. Megrendeléseiket 50 százalékban magán-, 50 százalékban céges küldemények teszik ki.
A nagyobb hálózatok a hozzájuk csatlakozott üzletekkel szállíttatják házhoz a csokrokat, de a kiemelkedő forgalmat generáló események – nőnap, anyák napja – alkalmával a futár- és taxi-vállalatok is közvetítenek. Évről évre megduplázódik a forgalom, ez elsősorban a céges megrendeléseknek köszönhető – jelzi Kovács Erika, a többségében vállalati küldeményeket bonyolító Orchidea Virágsziget tulajdonosa. A cégek megközelítőleg 15–30 ezer forintot költenek egy-egy virágküldeményre, de népszerűnek számítanak a kiegészítők is, mint a bor vagy az ajándékkosár. A magánszemélyek – tette hozzá – az internetpenetráció javulásával élnek majd a világhálón keresztül történő virágrendelés lehetőségével, így az általuk leadott rendelések várhatóan emelkednek az idén.
A hazai vágottvirág-kínálat jó része Hollandiából érkezik. Európa dísznövény-kereskedelmének 60 százalékát, a cserepesnövény-termesztésnek pedig a 40 százalékát szintén a hollandok bonyolítják. A Dísznövényszövetség 2004-es adatai szerint hazánkból 1,2 milliárd forint értékben exportáltunk dísznövényeket az unióba, az onnan származó import 11,4 millió eurót tett ki. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.