A blockbusterek, Budapest és a gyerekek húzzák a magyarországi mozipiacot, a „második vonal” filmjei pedig gyengén szerepelnek – az év elsÕ nyolc hónapjának legalábbis ez a tanulsága. A húzófilmek többségét a magyar mozikban is a folytatások adták, amelyekbÕl az idei év különösen bÕvelkedik: csak a nyári szezonban – a május elsÕ hétvégéjétÕl szeptember elsÕ hétfÕjéig tartó idÕszakban – az Egyesült Államokban 14 folytatás került a filmszínházakba. Közülük tíz a Media by Numbers LLC adatai szerint Észak-Amerikában már elérte a százmillió dolláros jegyárbevételt; ezt a határt 2007-ben ez idáig 17 film lépte át.
A magyar mozikban a legnagyobb érdeklÕdés a – testben vagy lélekben – fiatalabb korosztályt célzó alkotásokat kísérte: a filmforgalmazók legfrissebb adatai szerint az idei listát több mint 700 ezer eladott jeggyel a Harmadik Shrek vezeti, 590 ezer mozilátogatóval a Harry Potter és a FÕnix rendje a második, több mint százezerrel megelÕzve a harmadik helyezett L’ecsót. (Az ogre az amerikai listán csak a második, ott a Pókember 3 végzett az élen, a dobogó harmadik fokára pedig a Transzformerek állt fel.) A dobogós filmek mellett nálunk egyedül A Karib-tenger kalózai harmadik részének sikerült 400 ezer feletti jegyeladást produkálnia. A Világgazdaság által megkérdezett szakemberek szerint az idén már nem várható újabb 400 ezres film, így már most kijelenthetjük: 2007 a Harmadik Shrek éve lesz. A második vonalba tartozó alkotások ugyanakkor – mint arra Bálint Péter, a Magyar Filmforgalmazók Egyesületének (MFE) elnöke és a UIP Dunafilm ügyvezetÕ igazgatója is felhívta a figyelmet – érdemtelenül gyengén szerepelnek, ez a magyar piac egyik sajátosságának is tekinthetÕ. A kisszámú kivétel egyike az augusztus 16-án bemutatott Törés, amely – Ádám Bernadett, az InterCom marketing- és kommunikációs vezetÕjének tájékoztatása szerint – hamarosan átlépi a 100 ezres határt.
Az év elsÕ hét hónapjában országosan az eladott jegyek száma és a bruttó jegyárbevétel is csökkent 2006 azonos idÕszakához képest. A visszaesést fÕként a vidéki mozik érezték meg: a forgalom több mint felét adó fÕvárosban közel hét százalékkal kevesebb jegyet adtak ugyan el, mint egy évvel korábban, a bevétel azonban – a jegyárak emelkedése miatt – több mint másfél százalékkal nÕtt.
Az augusztus ráadásul Budapest nagy hónapja volt: az MFE becslése szerint mind az eladott jegyek száma, mind a bruttó árbevétel éves szinten 18 százalékkal nÕtt, a 718 ezer belépÕért a mozilátogatók összesen 630 millió forintot hagytak a kasszáknál. (Az augusztus–szeptemberi statisztikákat nagyban befolyásolja a Moziünnep: augusztus 30. és szeptember 2. között több mint 545 ezren voltak, akik nem tudtak ellenállni a kedvezményes, maximum 360 forintos jegyárak csábításának.)
A vidéki filmszínházak közül is elsÕsorban a kisebbek szembesültek a forgalom visszaesésével, a multiplexek ugyanis tartják magukat. Ezt támasztja alá a Cinema City is, amely egy budapesti mozija mellett tizenegy vidéki nagyvárosban van jelen, és arról számolt be, hogy az általa üzemeltetett egységekben eladott jegyek száma a január–augusztusi idÕszakban éves szinten közel nyolc százalékkal, kétmillióra emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.