A Dow Jonest és vele együtt a világ első számú üzleti napilapját, a The Wall Street Journalt megszerző Rupert Murdoch hamarosan dönteni fog a lap online stratégiájáról. A kérdés egyszerű: a WSJ – a vezető egyesült államokbeli napilapok között az utolsóként – ingyenessé teszi az online tartalmait, vagy a 11 éve működő weboldal anyagainak többségéért továbbra is fizetni kell? A trend – az USA-ban legalábbis – egyértelműen a díjak eltörlése felé mutat: a The New York
Times például a múlt héten tette ingyenessé a hozzáférést a korábban csak az előfizetők számára rendelkezésre álló tartalmakhoz (a vezető szerkesztők írásaihoz és az archívum legnagyobb részéhez).
Nem kis összegről van szó: a WSJ.com az előfizetésekből évente több mint 50 millió dollár bevételre tesz szert, ennek kiesését a reklámbevételeknek kellene pótolniuk. Rupert Murdoch szerint ez korántsem lehetetlen: mint a közelmúltban fejtegette, ha az oldalnak egymillió előfizető helyett 10-15 millió – idővel akár ennél is több – rendszeres látogatója lenne, méghozzá „a világ legbefolyásosabb emberei”, akkor a hirdetési bevételek is megugranának. Murdoch ezúttal sem a levegőbe beszél: a newspaper-mannek vannak tapasztalatai az online hirdetési trendek meglovaglásában (is), a News Corp. tulajdonában lévő közösségi site, a MySpace bevételei például – mindenekelőtt a „célzott” hirdetési lehetőségeknek köszönhetően – megkétszereződtek.
A Dow Jones vezetése azonban úgy számol: az előfizetési díjak kiesésének ellensúlyozásához legalább 20 millió egyedi látogató szükséges naponta, ez pedig a jelenlegi mutató közel két és félszerese, és mintegy másfélszerese annak, amit a világ leglátogatottabb napilapos weboldala, a The New York Times fel tud mutatni. (A leglátogatottabb üzleti site a Nielsen Net/Ratings adatai szerint a Yahoo! Finance, amelyre havonta 16,8 millió egyedi látogató kattint.)
A döntést nehezíti, hogy a napilapok helyzete az immár hagyományosan a reklámtorta legdinamikusabban növekvő szeletét adó online hirdetési piacon is romlik. A második negyedévben ez a szegmens a Newspaper Association of America adatai szerint éves összevetésben 19,3 százalékkal bővült – szemben az egy évvel korábbi, 33 százalékot is meghaladó növekedéssel.
A világ második számú üzleti napilapja, a Financial Times ugyanakkor nem kíván változtatni az online üzleti modellen. Az ft.comnak, amelyen bizonyos tartalmak csak pénzért érhetők el, júniusban 97 ezer előfizetője volt, 12 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A kiadó – a brit Pearson Plc. – gyökeres változásra nem készül, bár a fizetős és az ingyenes tartalmak arányát rendszeresen felülvizsgálják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.