„Olyan borokat kell készítenünk, amelyek máshol nincsenek. Amelyek hallatán azonnal Magyarország és az adott borvidék jut eszébe mindenkinek” – vallja Szepsy István. A sokak által Tokaj-Hegyalja első számú borászának tartott szakember presztízsborok tekintetében a kis volumenű, egyedi jellegű tételekben látja a jövőt. „Világszínvonalon is jegyzett márkát építeni csak egyedi karakterisztikával bíró borból lehet, amelyet nem kapni a sarki fűszeresnél.”
A francia en primeur presztízsboraiban járatos Malatinszky Csaba ezzel egyetértve hozzáteszi: „Nem elég azonban egy-egy szerencsésebb évben jó minőségű borokat készíteni, mert az kiszámíthatatlan a piac számára, és a márkaépítéshez sem nyújt biztos alapot. Évről évre tudnunk kell a kiemelt egyedi minőséget hozni, függetlenül az évjárattól, mert csak így lehet konzekvensen felépíteni önmagunkat.”
Míg Franciaországban 50-80 évnyi, sőt nemritkán évszázados hagyományok szolgálják a prémium minőséget, idehaza csupán az elmúlt 17 év munkája tekinthető számottevő tapasztalatnak. A múltunkat eltörölték, ezért egyedül a jövővel foglalkozhatunk – vallják a borászok. A kiemelt, elsősorban külföldi piacokat megcélzó szakértők valamennyien egyetértenek a termőhelyi karaktert mutató, úgynevezett terroirborok készítésében. A kiemelt árat megfizető luxusfogyasztók ugyanakkor a borok esetében is csak a magas színvonalú, legalább öt egymást követő évjárat kiemelt minőségét ismerik el. A sommelier-ből lett villányi borász szerint ezért: „Minden évben készülnie kell kiváló bornak, csak ez tükrözi ugyanis a következetességet és a tudatosságot, valamint a piac által megkívánt folytonosságot. A márkastratégia és az imázsépítés csak az ilyen borászati teljesítményt emelheti a csúcsra” – mondta Malatinszky Csaba.
A hazai borvidékek sokszínűsége azonban nem minden esetben segíti az ikonborok márkaépítését. A viszonylag kis földrajzi helyen közel két tucat, sokszor önmagában is sokszínű borvidék nedűi közül nehéz kiemelni az ikonbor szerepre alkalmas tételeket. Szepsy István szerint ugyanakkor ez a sokszínűség adja a magyar bor egyetlen valódi lehetőségét. „A Kárpát-medence a világ legszínesebb bortermő vidékét nyújtja nekünk. Az egyetlen feladatunk, hogy borban és márkában kifejezzük a semmilyen más borvidékkel össze nem hasonlítható egyediségét.”
Az egyediség pedig a stratégia kulcskérdése. A nyugati kiemelt ikonborok nem versenyeznek egymással, nem találhatók meg a nagy borversenyeken, csupán a maguk kis közönségű, nagy presztízsű bennfentes keresletének szólnak. Az autópiaci márkákkal érvelő borászok szerint, mint ahogy a luxuskategóriába tartozó Rolls-Royce sem nevez be soha a Forma–1-be, úgy kell kikezdhetetlen csúcsminőséget, egyedi jelleget kínálni a magyar ikonboroknak is. BTI
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.