BUX 42,566.82
+1.58%
BUMIX 3,961.08
+0.02%
CETOP20 1,960.74
0.00%
OTP 10,700
+1.13%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.76%
-0.85%
0.00%
ZWACK 17,450
-0.29%
0.00%
ANY 1,640
0.00%
RABA 1,165
0.00%
+3.56%
+0.37%
+0.62%
+0.92%
-1.66%
+5.88%
-1.10%
0.00%
+3.77%
OTT1 149.2
0.00%
+2.54%
MOL 2,866
+1.13%
0.00%
ALTEO 2,400
+0.42%
0.00%
+2.82%
EHEP 1,545
-6.08%
-0.70%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.63%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
0.00%
+3.45%
0.00%
+1.85%
+8.93%
GOPD 12,700
+40.80%
OXOTH 3,740
+1.08%
+0.45%
NAP 1,228
+0.16%
+22.22%
+0.48%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Egy autóhoz egy szoftver

Régen elmúltak már azok az idők, amikor egy-egy lerobbant autónál a lyukas hűtő, az elszakadt ékszíj vagy a defekt volt a megállás oka. Az autós ilyenkor némi barkácsolással akár önerőből is eljuthatott a szervizbe, míg a fedélzeti számítógépek világában még azt is csak remélni lehet, hogy a szerelő laptopja képes lesz kiokoskodni, miért is omlott össze a rendszer.

Egy mai gépkocsiban a hozzáértő szemek akár nyolcvan különböző, saját processzorral rendelkező vezérlőegységet találnak, a fékrásegítőtől az ablakemelőig, s mind másik gyártónál és másfajta szoftverrel készül. Inkább az a csoda, hogy az ilyen autók egyáltalán elindulnak, nem az, hogy néha a berendezések összezavarodnak. A kaiserslauterni Fraunhofer-Institut kutatói, akik most egy optimalizált szoftverrendszerű, azaz egyetlen nyelvet használó kísérleti gépkocsit állítanak össze, úgy számolnak: ha nem történik valami, néhány év múlva már 300 különböző rendszert kell összehangolni.

A problémát már az ipar is észlelte, s 2003-ban létrehozták az Autosar nyílt architektúra-rendszert, amelynek célja, hogy azonos nyelven írják valamennyi gépjárműelem programjait, s így ne merüljenek fel kompatibilitási problémák. Ezzel nemcsak a javítás, de a gyártás és a tervezés is egyszerűbb volna, hiszen a beszállítóknak nem kellene minden egyes autógyártó számára külön programmal ellátni ugyanazon berendezésüket.

Az Autosar gyakorlati alkalmazása előtt azonban annak stabilitását ellenőrizni kell, hiszen 180 kilométeres óránkénti tempónál szó sem lehet a szoftver újraindításáról. A rendszer tesztpéldányát a közelmúltban mutatták be az egyik nemzetközi autókiállításon.

A teszteket a kutatók egy a valós méretek ötödében elkészített gépkocsin végzik, amelyben – a robbanómotortól a menetstabilizálóig – minden úgy működik, mint az igazi autókban. Ha minden jól megy, az első Autosar nyelvet használó autók 2008-ban a piacra kerülhetnek, 2011-re pedig már szabvány lehet a rendszerből. (VG)

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek