A Vatera az év netes kereskedője
Az online aukciós oldalt működtető Vatera.hu lett a 2007. év internetes kereskedője a közönségszavazatok és a szakmai zsűri döntése alapján. Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége és az Inter-Európa Bank által alapított díjat az idén harmadik alkalommal ítélték oda. A győztes az elismerés mellett hirdetési lehetőséget is kap a díj médiatámogatóitól, a főtámogató, a Kirowski Zrt. pedig reklámtervezést ajánlott fel.
Az Év Internetes Kereskedője díjat tavaly is elnyerő Vateránál az idén 6,5 milliárd forintos átmenő forgalommal számolnak a tavalyi 4,9 milliárd után – mondta el érdeklődésünkre Csupor Erik ügyvezető igazgató. Az oldal regisztrált felhasználóinak száma már meghaladja a 300 ezret, de a jelenlegi bővülési ütem mellett az év végéig várhatóan 440 ezren lesznek.
A társaságnál három nagyobb projekten dolgoznak párhuzamosan. Várhatóan néhány héten belül elindul a Vatera szolgáltatása Szlovákiában, illetve a további külföldi terjeszkedés érdekében piacfelmérést végeznek a környező országokban – mondta lapunknak Csupor Erik. Emellett megújul a webes piactér arculata és a szolgáltatás alapját jelentő alkalmazás is, az átállás az új megoldásra várhatóan 2008 első negyedévében lesz.
Az év internetes áruháza mellett megválasztották a legígéretesebb online kereskedőt is, amely az internetes ételrendelési szolgáltatást kínáló Netpincér.hu lett. Bár a hazai webes értékesítés mindössze 0,8-0,9 százaléka a teljes kiskereskedelmi forgalomnak – az európai uniós átlag 1,7-1,9 százalék –, az elmúlt években átlagosan 50 százalékos körüli növekedést ért el. Az idén várhatóan 45 milliárd forintos forgalommal zárnak a hazai webáruházak a tavalyi 30 mil-
liárd után a GKIeNet előrejelzése szerint. Ebben az összegben azonban nem szerepelnek az interneten értékesített utazási és biztosítási szolgáltatások, illetve a webes piacterek forgalma. Ez utóbbi tétel Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezető igazgatója szerint mintegy 15 milliárd forinttal növelné az idei online kiskereskedelmi forgalmat.
A Gemius piackutató cég regionális felmérése szerint a térségben a román internetezők a legaktívabb online vásárlók, a megkérdezettek fele nyilatkozott úgy, hogy havonta legalább egyszer vesz valamit a világhálón, míg a hazai netezőknek csak mintegy egyötöde. Ugyanakkor a magyarok a legelégedettebbek a régióban a webboltok szolgáltatásaival, a felmérésben részt vevők 70 százaléka még egyáltalán nem tapasztalt problémát a világhálós vásárlással kapcsolatban.
Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában jóval komolyabb hagyományai vannak az online vásárlásnak, mint Magyarországon, és a prognózisok szerint a netes kereskedők ez évben is rekordbevételre számíthatnak a karácsonyi ünnepek előtti vásárlási láz eredményeként. A Forrester Research piackutató cég adatai szerint az Egyesült Államokban 33 milliárd dollárt költenek majd el a felhasználók a weben az ünnepet megelőző hetekben, ez 21 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A leggyakrabban ruházati termékek és kiegészítők kerülnek majd az amerikaiak virtuális kosaraiba.
Európában a britek fordítják majd a legtöbbet vásárlásra, a szigetország webes kereskedői mintegy 27 millió vevőre és 20 milliárd euró körüli forgalomra számíthatnak. Őket a németek követik 12 milliárd eurós költéssel, míg a franciák az előrejelzés szerint 6,5 milliárdot hagynak a webáruhá-zaknál az ünnepek előtt. A Forrester Research prognózisa szerint az idén a karácsony előtti időszakban összesen 51 milliárd eurót költenek el az európaiak az internetes boltokban.


