BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rivális gázvezetékek: Déli Áramlat a Nabuccón?

Gőzerővel folyik a rivális Nabucco és a Déli Áramlat gázvezeték projektjeinek előkészítése, miközben az illetékesek szinte naponta leszögezik: beruházásaik nem versenyeznek, hanem kiegészítik egymást.

Mint ismert, az első cső orosz forrástól és szállítótól független gázt hozna Európába, az utóbbi viszont a kontinens orosz gázfüggőségét erősítené. Konfliktusforrás a két projekt között, hogy részben azonos eladóktól vásároltat táplálnának a vezetékekbe. Egyes szakmai vélemények szerint a közép-ázsiai és az azeri nyersanyag azonban az orosz Gazpromnak jobban hozzáférhető, mint az uniós vevők számára, az Irántól való vásárlás pedig egyelőre politikai és technikai okokból is bizonytalan.

Az év elején megindult a Nabucco megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése, tegnap pedig Reinhard Mitschek projektigazgató azt mondta: februárban beválasztják a projekt hatodik tagját is. Korábbi hírek szerint a német RWE a fő esélyes, a Gaz de France pozíciója viszont romlott a projekttag török Botas politikai indíttatású ellenállása miatt. A vezeték Bulgárián, Románián és Magyarországon keresztül érné el Ausztriát.
Éppen úgy, mint a legfrissebb hírek szerint a Déli Áramlat.

A napokban ugyanis a Gazprom megállapodott a cső bulgáriai szakaszáról, jól haladnak a szerbiai tárgyalásai, és megalapította vezetéki projektcégét az olasz Enivel is. Az erről szóló hírekből azonban az eddig ismerttől alaposan eltérő Déli Áramlat-útirány rajzolódik ki. Míg az előző közlések szerint a vezeték Bulgáriából Szerbiába érkezne, ahonnan Ausztria és Magyarország felé ágazna el, most úgy tűnik, hogy már Bulgáriában kettéágazna. Onnan a Szerbiába vezető Olaszországba haladna tovább, az északi ág pedig úgy, mintha a rivális Nabucco projektet akarná kisajátítani, semlegesíteni. A cső Csehországig haladna. Bevonná tehát a beruházásba Romániát, Magyarországot pedig új vezetékkel és más irányból szelné át. Egyébként hasonló nyomvonala lett volna a projekt két évvel ezelőtti indulásakor az akkor még a Kék Áramlat vezeték leágazásaként emlegetett csőnek, de rövid időn belül a fenti, Szerbia felőli olcsóbb betáplálás került előtérbe.

„Nem döntöttek a Déli Áramlat nyomvonalának megváltoztatásáról, de nincs is mit módosítani” – szögezték le érdeklődésünkre a Gazprom sajtóirodájában. Mint hangsúlyozták, egyelőre semmilyen nyomvonalról nem határozott a társaság. Március végéig viszont fel akarják vázolni a beruházásban érintett többi országgal is a majdani vezetékszakaszokok útirányát, de legkésőbb az év végére megszületik a végleges nyomvonal is. A Románia bevonására vonatkozó kérdésünkre azt válaszolták, több változatot is vizsgálnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.