Cégvilág

Strómanként vette meg a Hídépítőt a cég volt vezére?

Egy tavaly novemberi közgyűlésen Apáthy Endre még maga ajánlotta megvételre 850 darabos Hídépítő-pakettjét a főtulajdonos francia Vinci Construction S.A.-nak, javasolva, hogy vásárolja ki a kisrészvényeseket. Négy hónap alatt azonban váratlan fordulatot vett a történet: 799 140 darab Vinci-részvény (97,35 százalék) megvásárlásával Apáthy minősített többséget biztosító befolyást szerzett a Hídépítőben – írja HVG.

Legutóbb tavaly novemberben választott vezért a Hídépítő, mégpedig éppen a cég éléről 12 év után eltávozó Apáthy utódlására. „A társaságot jogerősen eltiltották egyes közbeszerzési pályázatokon való részvételtől, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) jelentős kártérítést követel. De a társaság ellen más eljárások is folyamatban vannak, és jelentős nehézségekkel kell szembenéznie a folyamatban lévő építkezéseken" – ecsetelte akkor a cég helyzetét Sébastien Gilbert Morant az új vezér.

A közbeszerzésektől való eltiltás komoly érvágás lehet, hiszen tavaly például a közpénzeket elnyerők toplistáján a Hídépítő a maga 54 milliárd forintnyi pályázatgyőzelmével a Strabag mögött a második volt. A közbeszerzési szabálytalanságon kapott cégeket elvileg bármely ajánlatkérő kizárhatja pályázataiból, így a sztrádakartellügyben jogerősen elmarasztalt Hídépítőt is. Tudható, a versenyhivatal vasúti kartell gyanújával is indított eljárást, amelyben a Hídépítő szintén érintett.

A nyomozók pedig csődbűntett okán kutakodnak egyebek közt a Montavia Kft. esetében, amelyet a Hídépítő a Vegyépszerrel közösen vett meg. A tiszatenyői vasútépítkezésen 17 kilométernyi vasbetonalj felszedésére szólította fel a megrendelő a konzorciumot, amelyben tag a Hídépítő-tulajdonú Montavia. Apáthy mindazonáltal nem aggódik, a Hídépítőt "üzleti megfontolásból vettem meg" - vágta el a HVG kérdéseit, a hetilap szerint azonban nincs kizárva, hogy Apáthy strómanként lép most színre.

Jelenleg a cég az M0-s északi Duna-hídjának 62 milliárd forintos építkezésén, valamint a fővárosi 4-es metró Etele tér, Gellért tér és a Fővám téri megállóinak építésén dolgozik, a Bamco-konzorciumban részt vesz az 53 milliárd forintos megrendelést jelentő alagútfúró munkálatokban is. A Hídépítő kivitelezésében készül a Közép-Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházásának kikiáltott, 249 millió eurós csepeli központi szennyvíztisztító nagyobb része is. Továbbá a tavaly rekordáron elkészült, a csatlakozó úttal együtt 78 milliárdos kőröshegyi völgyhíd és a korábban, közel 54 milliárdból elkészült dunaújvárosi Pentele híd építésében is szerepet vállalt.

A Hídépítő ügyeit és a benne rejlő lehetőségeket mindenesetre a legjobban Apáthy ismerheti, aki 1970 óta dolgozik a cégnél. "Szeretném a Hídépítőt a régi fényében látni, ehhez minden adottsága megvan" - mondta a HVG-nek. Ehhez dűlőre kell jutnia a főváros polgármesterével is, aki tavaly decemberben nagy garral jelentette be: ha a Hídépítő nem teljesít a szerződés szerint, a főváros más kivitelező után néz.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek