Akár új piaci szereplők is beléphetnek még a magyar ipari-logisztikai ingatlanpiacra, ugyanis hiába voltak és vannak beruházások, még mindig alulfejlettnek mondható az ágazat. Nem véletlen, hogy a szakértők egyrészt gyorsuló telekvásárlásokra számítanak (főleg az M0-s autóút keleti szektorában), másrészt egyes körzetekben erősödő árversenyre. Újabb megállapításaik szerint Budapesten a IX. kerül mellett a dél-budai főútvonalak közül a Budafoki út és a Szerémi út környéke nézhet jelentős fejlődés elé.
A minap ismertette terveit a 2006-ban portfóliófelvásárlással megjelent ausztrál Goodman. Ebből kiderült, hogy még legalább öt-nyolc évre való lehetőség van a magyar piacon. Az is nyilvánvalóvá vált, hogy a cég először a fővárost és az agglomerációt fogja megcélozni, de később több megyeszékhely környékén is megjelenik. Más társaságok szintén érzékelték, nem csupán a fővárosból, illetve nem csak a hagyományos big boxokból áll a piac, ezért például a legnagyobb itteni portfóliójú vállalat, a ProLogis Hegyeshalomban próbálkozik, más társaságok a fővároson belüli, úgynevezett city logisztikai létesítményekkel igyekeznek teret nyerni a IX. és a XV. kerületben.
Kedvező földrajzi fekvése miatt Magyarország továbbra sem kerülhető meg a kereskedő-elosztó cégek által. Számolni kell azonban azzal, hogy az egész térségben ugrásszerű fejlődés várható ezen a téren. Megerősítette ezt a CB Richard Ellis (CBRE) nemzetközi ingatlanszakmai szolgáltató friss elemzése is.
A kelet-közép-európai háztartások fogyasztásának növekedési üteme a következő öt évben messze meghaladja a nyugat-európait, ez a beruházások magas arányával együtt újabb lökést ad a gazdasági emelkedésének. Ennek eredménye pedig a logisztikai és disztribúciós központok iránti kereslet bővülése lesz, mindez a nemzetközi kereskedelmi cégek régióbeli jelenlétének erősödésével is kapcsolatban áll – fogalmazott a társaság.
A várt növekedés közvetlenül érinti a logisztikai szektort: a nagy nemzetközi kereskedelmi láncok jelenléte a kelet-közép-európai régióban jelenleg meglehetősen kiegyensúlyozatlan, ám a modern bevásárlóközpontok számának emelkedéséből következően ezek növekedési potenciálja óriási. A CBRE elemzésében megvizsgálta a folyamatban lévő bevásárlóközpont-fejlesztéseket Európa-szerte, e szerint a legtöbb piacon a következő két-három évben az állomány jelentős növekedésére lehet számítani. Szerbiában például a tervbe vett fejlesztések alapján a mai kínálathoz képest több mint négyszeres (!) bővülés várható, ez alapjaiban változtathatja meg a kiskereskedelem szerkezetét. Más piacokon is hasonló a fejlődés íve: Bulgáriában, Oroszországban és Szlovákiában a fejlesztések 2010-re megduplázhatják a bevásárlóközpontok mai állományát. Magyarországon a nagy fejlesztési hullám lecsengése után ennél kisebb, a bevásárlóközpontok kínálatának nagyjából 30 százalékos bővülése várható.
A régióban a kereskedelmi ingatlanok terjedésével a logisztikai fejlesztések nem tartanak lépést. Az új bevásárlóközpontok működtetéséhez a CBRE szerint további 13 millió négyzetméter új logisztikai terület kell. A ma ismert kiskereskedelmi fejlesztési tervek alapján a kereskedőknek kétszer annyi logisztikai területre lesz szükségük, mint ma. A kiskereskedelem szerepe ezen ingatlanok piacán leginkább a visegrádi országokban, illetve Romániában és Bulgáriában erősödik majd.
„A hazai logisztikai piac izgalmas évek elé néz. Tetemes a tervbe vett fejlesztések nagysága, viszont a megvalósítás időzítése nagyon bizonytalan. A fejlesztők érdeklődése egyelőre nem fordult a vidék felé, és ez a közeljövőben sem várható, hiszen most elsősorban a repülőtér környékére koncentrálnak”– tette hozzá Konthur Adrienne, a CBRE magyarországi ügyvezetője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.