Cégvilág

Magyar vezérrel erősít Bulgáriában a Sláger Rádió tulajdonosa

Földes Ádámot, a Sláger Rádió kereskedelmi igazgatóját 2008. július 1-jével kinevezték az amerikai tulajdonos Emmis International Ltd. érdekkörébe tartozó bolgár Star FM vezérigazgatójává. A szakembert az új pozícióról és a bolgár rádiós piacról kérdeztük.

- Költözik vagy Budapestről fog irányítani?

- A családdal együtt költözöm. Az átadás-átvétel idején, két-három hétig persze még ingázni fogok Budapest és Szófia között. De utána is havonta legalább egyszer hazalátogatunk, a májusi és a szeptemberi nagy konferenciákra továbbra is mindig hazajövök, és persze mindenkivel tartom majd a kapcsolatot.

- Milyen a Star FM?

- Mielőtt az Emmis – tavaly év végén – megvásárolta, hírrádióként működött. Hálózatos rádió, az ország tíz legnagyobb városában – így Szófia mintegy kétmillió lakosú vonzáskörzetében – fogható, jelenleg a lakosság kb. 70 százalékát éri el. Március közepén indult az új műsorstruktúra, az adó klasszikus rockzenére állt át, elsődleges célcsoportját a 25 évnél idősebb férfiak adják.

- A Sláger bevált receptjét kell követni?

- A magyar piacon bevált receptek nem biztos, hogy alkalmazhatók. A bolgár rádiós piac inkább a tíz évvel ezelőtti hazai viszonyokra emlékeztet. Nincs egységes kutatás például, a TNS készít évente egy-két felmérést, így nem csupán a rádiót, de a piacot is építeni kell. Természetesen a struktúra felépítése szempontjából nyugodtan használható a „Sláger modell”, de nyilván ezt is a helyi viszonyokra kell szabni.

- A 2007-es magyar rádiós piacot az MRSZ 9,6, a Mediaedge: cia 13,5 milliárd forintosra becsülte. Mekkora lehet a bolgár piac?

- A piac méretéről nincs konkrét adat, hasonló a helyzet, mint a kutatás szempontjából, de talán a magyar szegmens feléről-kétharmadáról beszélhetünk. A bővülés azonban jóval dinamikusabb, két számjegyű éves szintű növekedéssel. Ehhez járul hozzá, hogy Bulgáriában – európai viszonylatban – olcsón lehet elektronikus médiumokat vásárolni, a médiaszabályozás pedig jóval megengedőbb, mint a kereszttulajdonokat erősen korlátozó magyarországi, emiatt sokkal koncentráltabb a piac. Bulgáriában az ügynökségi piac is hátrébb tart; nem jellemző, hogy a nagy, nemzetközi ügynökségek saját társasággal lennének jelen, sokkal inkább partnercégekkel dolgoznak, esetenként pedig Románián keresztül intézik ügyeiket. Maga a piac egyelőre erősen tv-központú, jobban, mint itthon, de ez valószínűleg az igen olcsó áraknak is köszönhető.

- A bolgár piacon az Emmis is komoly hadállásokat épített ki.

- A társaság a Star FM-en kívül többségi tulajdonos a főként fiatalokat célzó Freshben és az általános zenei adóként működő FM Plusban is. A három rádió célcsoportjai együtt a teljes lakosságot lefedik, az Emmis így kifejezetten kedvező pozícióban van, számos üzleti lehetőséggel, bár erős konkurenciával is.

- A lehetőség, úgy tűnik, adott – talán két év múlva már az Emmis bulgáriai country managereként számol be a tapasztalatairól?

- Igen, felvetődött ez a lehetőség a tárgyalásainkon. Ebbe az irányba mutathat az is, hogy én vagyok az első az Emmis International történetében, akit külföldiként „kiemelnek” és egy másik ország rádiójának a vezetőjévé neveznek ki, a cégcsoport rádióinak ez idáig csak helyi vagy amerikai vezetői voltak. De ne szaladjunk ennyire előre – mindez még a jövő „zenéje”, a feladat egyelőre a Star FM beindítása, felfuttatása, és jómagam is erre, illetve a piac mielőbbi megismerésére kívánok összpontosítani.

Földes Ádám Fresh Bulgária Star FM TNS Emmis FM Plus
Kapcsolódó cikkek