A mostani tornát több mint 170 országban közvetítik, s az esemény összesített nézőszáma akár a kilenc milliárdot is meghaladhatja, ami 30 százalék fölötti növekedést jelent a nyolc évvel ezelőttihez, s 15 százalékos többletet 2004-eshez képest.
Ennek megfelelően az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) közvetítési jogok értékesítéséből származó bevétele is dinamikusan emelkedik: az UEFA az idén akár 800 millió euróra is számíthat ebből a forrásból, ami körülbelül 20 százalékkal haladná meg a 2004-es bevételt.
A pénz nagy részét természetesen a négy legnagyobb piacról várják: a szövetségnél úgy számoltak, hogy Angliában, Franciaországban, Olaszországban és Németországban összesen 410 millió eurót kapnak a jogokért, azonban a bevétel még ezt az összeget is meghaladta. Az EuFootball.biz szerint csak Németországban 155 millió eurót fizetett a mérkőzéseket közvetítő két csatorna, a négy országban összesen pedig 476 milliót kalapozott össze az UEFA.
Ráadásul a többi, kisebb piacról is a korábban prognosztizált alig 200 milliónál nagyobb bevételt realizáltak. Spanyolországban 70 millió eurót kaptak a jogokért, az ázsiai piacon pedig negyedmilliárdot szedtek össze.
Kérdés persze, hogy a tv-csatornáknak megéri-e ilyen hatalmas összeget kifizetni az Eb-ért, különösen úgy, hogy a közvetítési jogdíj csak a felmerülő kiadások egy része, ezen kívül komoly tétel például a kommentátorok utaztatása, és a közvetítések körüli showműsor megteremtése is.
Szakértők szerint ezeket a költségeket a hirdetési bevételekből nem tudják kitermelni a csatornák, így az Eb (és a hasonló nagyobb sportesemények) közvetítése az esetek jelentős részében ráfizetéses. Ennek ellenére a csatornák között komoly verseny folyik a jogok megszerzéséért, ugyanis egy Európa-bajnokságnak nagyon komoly presztizs-értéke van.
Persze az esetek nagy részében a cégek próbálják csökkenteni a kockázatot, s így a nagyobb országokban, ha egy pillanatra is felmerül annak az esélye, hogy a nemzeti tizenegy nem lesz ott az Eb-n, akkor kivárnak a szerződéskötéssel. Ez történt például a spanyolok esetében, akik az utolsók között írták alá a kontraktust az UEFA-val.
Nem voltak ugyanakkor ilyen előrelátóak a brit csatornák, amelyek hatalmasat buktak azzal, hogy az angol gárda nincs ott a kontinensviadalon: a nyitómeccset például mindössze 3,8 millióan nézték a BBC-n, ami alig több mint a fele a négy esztendővel ezelőttinek.
Hazánkban – azt követően, hogy a 2006-os világbajnokságot az RTL Klub szerezte meg – a mostani Eb-t a korábbi hagyományoknak megfelelően ismét a Magyar Televízió közvetíti. Schulek Csaba TeleSport főszerkesztője lapunknak elmondta: még 2006 nyarán kezdték meg a tárgyalásokat a jogok értékesítésével megbízott SportFive-val, s ekkor kaptak egy keretet a kuratóriumtól, amit a jogok megszerzésére fordíthattak.
A keretbe sikerült beleférni, azonban a televíziónál azt nem árulták el, hogy pontosan mennyit fizettek az UEFA-nak. Mindössze annyit mondtak, hogy az olimpia és az Eb együttesen több mint 1 milliárd forintjába került a köztévének. Becslés ugyanakkor vannak, s ezek szerint ebből az összegből az Európa-bajnokság mintegy 1,5 millió euróval vehette ki a részét.
A viszonylag kis piachoz képest jelentős költségek miatt nagy valószínűség szerint a Magyar Televízió sem lesz kivétel, s hazánkban is ráfizetéses lesz a háromhetes kontinensviadal. Schatz Péter üzlet- és termékfejlesztési igazgató elmondta: az egy milliárd forint fölötti összeget, amit az olimpiáért és az Eb-ért fizettek, reklámbevételekből szinte biztosan nem tudják összeszedni, becslések szerint a két sportesemény alatt összesen körülbelül 500-600 milliós hirdetési bevételre számíthatnak.
Presztizs szempontból azonban itthon is nagy jelentősége van az Európa-bajnokságnak, amit mi sem bizonyít jobban, hogy szombaton a nyitómeccs volt a legnézettebb műsor, s ezzel az M1 megszerezte első győzelmét az idén a nézettségi versenyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.