Cégvilág

Volkswagen, Peugeot, Fiat: Piros betűs napok

Piros betűvel írta be a céges naptárba negyedéves gyorsjelentése napját a Volkswagen, a Peugeot Citroën és a FIAT: a vezető európai autógyártók az öreg kontinens piacának gyengélkedése ellenére – nem kis részben az elmúlt években megkezdett és jelenleg is folyó költségcsökkentő programjaiknak köszönhetően – a várakozásokat messze felülmúló nyereségről számoltak be, részvényárfolyamuk pedig évek óta – vagy éppen soha – nem látott mértékben emelkedett.

Európa első számú autógyártója, a német Volkswagen AG a második negyedévben 35 százalékos adózotteredmény-növekedést könyvelt el, a második helyezett PSA Peugeot Citroën SA mutatója ennél is impozánsabb, 49 százalékos. A FIAT SpA ugyan csak két százalékkal javított, de az eredmény messze felülmúlta az elemzői várakozásokat, ráadásul a néhány éve még igencsak nehéz helyzetben lévő első számú olasz vállalat számára az április–júniusi időszak zsinórban immár a 14. nyereséges negyedév.

Az eredmények értékét növeli, hogy az európai autóeladások – mindenekelőtt az újabb és újabb rekordokat döntő üzemanyagárak miatt – jelentősen csökkentek; júniusban például éves szinten közel nyolcszázalékos volt a piac zsugorodása. Az autógyártók jó eredményeiben az is közrejátszott, hogy húzómodelljeik – többek között a Peugeot 307-es, a Citroën C5-ös, a Golf vagy a FIAT 500-as – az egyre népszerűbb alsó, illetve a középkategóriába tartoznak. Nem csoda, hogy ezekben a kategóriákban kívánnak erősíteni; a Volkswagen vezérigazgatója, Martin Winterkorn például az októberben debütáló új Golf modellekhez fűz nagy reményeket.

A FIAT az olaszországi kereslet visszaesésével indokolja, hogy az ősz folyamán hat olaszországi gyára közül négyet három hétre be fog zárni, ez az elemzők szerint körülbelül egymilliárd eurós bevételkiesést okoz. A társaság csak otthon nem volt próféta: a második negyedévben az európai értékesítés 6,6 százalékkal nőtt, mindenekelőtt a francia piacon való 62 százalékos és a németországi 30 százalékos erősödésnek köszönhetően, és lendületet vett a FIAT második legnagyobb piaca, Brazília is.

A második negyedévről eddig jelentett európai gyártók között egyelőre a Daimler AG a kakukktojás: a világ második számú luxusautó-gyártójának adózott eredménye éves összevetésben 25 százalékkal, 1,4 milliárd euróra csökkent. A visszaesés oka ugyanakkor nem Európában, hanem az USA-ban keresendő, a társaság ugyanis áprilisban 40 százalékkal lerontotta a Chryslerben még meglévő, 20 százalékos részesedésének értékét, ez a második negyedévi eredményt 373 millió euróval kurtította meg. (A Daimler 2007 augusztusában adta el a Chrysler 80 százalékos pakettjét a Cerberus Capital Management LP-nek. A DaimlerChrysler kilenc évének mérlege igencsak negatív, a cég piaci értéke például közel 13 milliárd euróval csökkent.)

Nem lóg ki ugyanakkor a Mercedes a sorból, ha a piaci kihívásokra adott stratégiai válaszokat vesszük szemügyre. Az autógyártók többsége a költségek csökkentésével – mindenekelőtt leépítésekkel – próbálja eredményességét javítani. Christian Streiff, a Peugeot Citroën vezérigazgatója például csak Nyugat-Európában és csak tavaly 10 ezer munkahelyet szüntetett meg, és közölte: további hasonló lépésekre lehet számítani. A Mercedes-Benz Cars 2005 óta 9700 álláshelyet számolt fel, ennek eredményeként költségei 7,1 milliárd euróval csökkentek. A második számú francia gyártó, a Renault SA – amely második negyedévéről majd csak a részben a tulajdonában lévő Nissan után, augusztusban nyilatkozik – tegnap jelentette be, hogy 2010-ig csak Európában ötezer fős leépítést hajt végre.

A tőzsdék rendre üdvözölték az eredményeket: a gyorsjelentések közzététele után a Peugeot Citroën részvényárfolyama 10 százalékkal emelkedett, ekkora napi ugrásra 2002 óta nem volt példa. Történelmet írt a FIAT is, amely még soha nem erősödött egy nap alatt 14 százalékkal – eddig. A kurzusokra igencsak ráfért némi lendület; az év eleje óta a Peugeot Citroën részvényárfolyama 34, a FIAT-é 37 százalékkal gyengült.

A Volkswagen ebben a tekintetben kivételnek számít: a papírok január óta 30 százalékkal erősödtek – annak köszönhetően, hogy a Porsche AG többször is megerősítette: amenynyiben a törvényi akadályok elhárulnak, jelenlegi 31 százalékos tulajdoni hányadát 50 százalék fölé kívánja emelni. (Erre úgy tűnik, már nem kell sokáig várni: az Európai Bizottság tegnap közölte: nem vet fel versenyjogi aggályokat, ha a Porsche 4,9 százalékponttal növeli részesedését, és ezzel „de facto” ellenőrzést szerez a Volkswagen felett. A kurzus a bejelentésre közel hétszázalékos szárnyalással reagált, megfejelve ezzel a gyorsjelentés utáni közel ötszázalékos emelkedést.)

További részletek itt olvashatók.

Martin Winterkorn Peugeot VW Daimler fiat Chrysler
Kapcsolódó cikkek