Az Alföld a sláger? Szegedre jöhet a következő óriásberuházás
Az egység, ha valóban Magyarországon épül fel, minden bizonynyal Szegeden lesz. A hazai leánycég június 13-án terjesztette be a terveket az anyavállalat vezetéséhez, a végső döntés a projektről az ősszel születhet meg.
Az ügyvezető a Világgazdaságnak elmondta: a Pfizer mintegy 25-30 millió dollárt fordít majd az új központ kialakítására, ahol várhatóan 75–120 kutató dolgozhat. A projektre ugyanakkor a kelet-közép-európai régióból több ország is pályázik.
Mario Gattino jelezte: a magyar kormány levélben már biztosította támogatásáról a Pfizer nemzetközi menedzsmentjét, azonban a végső döntésben feltehetőleg nem kizárólag az állami dotáció, hanem a rendelkezésre álló tudásbázis is meghatározó szerepet játszik majd, ebben pedig hazánknak igen nagy az előnye a környező országokhoz képest. Hozzátette: Magyarország számára biztosan kedvező irányba befolyásolná a Pfizer-vezetés döntését, ha elfogadnák az adótörvénynek azt a módosítását, amely lehetővé tenné a k+f kiadások levonását például a gyógyszergyártókat érintő tavaly bevezetett 12 százalékos különadó alapjából.
Nem a kutatás-fejlesztési központ az egyetlen beruházás, amelyet a Pfizer hazánkban tervez. A társaság tavaly decemberben adott át Budaörsön egy disztribúciós központot, amelyből a kelet-közép-európai régió 12 országát szolgálják ki. A gyógyszergyártó eddig egymillió dollárt fordított a létesítményre, azonban könnyen elképzelhető, hogy néhány éven belül még legalább ekkora összegből bővítik az elosztó központot. A tervek szerint – ha a hazai infrastruktúrát megfelelőnek ítélik – a budaörsi telephelyet úgy alakítják át, hogy az a regionális légi teherszállítás központja is lehessen. Mario Gattino elmondta: erről a beruházásról várhatóan jövőre döntenek anyavállalati szinten.
A Pfizer egyébként 4,5 százalék körüli részesedésével a magyar gyógyszerpiac hatodik legnagyobb szereplője, s bár évek óta stabilan őrzi pozícióját, a szektor szabályozásának átalakítása őket is érzékenyen érintette. A vállalat számára 2006 rekordév volt Magyarországon, 2007 azonban gyengébben sikerült. Míg tavalyelőtt a cég hazai árbevétele 150 millió dollár körül alakult, addig az előző évben ettől jelentősen, 25-30 millióval elmaradt az értékesítés. A vállalat forgalma a piaci átlagot meghaladó mértékben esett, így a cég piaci részesedése is mintegy fél százalékkal csökkent. Ezzel párhuzamosan átszervezések is voltak a magyar leányvállalatnál: az elmúlt egy évben a mintegy háromszáz fős szervezet 185 fősre zsugorodott. A leépítés elsősorban az orvoslátogató-állományt érintette.
További részletek itt olvashatók.


