BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ázsiából jött

A Renault első négykerék-meghajtású modellje, a Colorale 4x4 1952-ben lépett piacra, abban az évben, amikor Albert Schweitzer Nobel-békedíjat kapott. A közelebbi múltban, 2000-ben is volt egy ilyen dobás, a Scenic egyterű RX4 változata. Most pedig itt van ez a kocsi, amelyre a mai divatos megnevezések bármelyike – SUV/Crossover/4x4 – ráillik.

Az RX4 is jól szolgált a szokványosnál nehezebb utakon, de a Koleos sokkal többre képes, hiszen a Renault–Nissan szövetség által fejlesztett All mode 4x4-i négykerék-meghajtási rendszerrel látták el, amelyet elsőként a Nissan új X-Trail modelljén alkalmaztak. Japán hajtáslánc egy Koreában készülő francia kocsi alatt. Ez a globalizáció.

A Koleost ugyanis Busanban, a 80 százalékig Renault-tulajdonban lévő Renault Samsung Motorsnál gyártják. A kocsi orr-részét a Renault-rombusz uralja, amelyet a levegőbeömlők szegélyeznek, valamint a modern, elliptikus fényszóróegység, amely magában foglalja a Xenon fényszórókat és a (rendelhető) kiegészítő kanyarfényszórókat is.

Az átlagos nagyságú, 4,52 méter hoszszú és 1,85 méter széles kocsi méretei révén gond nélkül boldogul a szűk nagyvárosi utcák forgatagában, és könnyen megbirkózik az úttalan utakkal. Külsőre nem tűnik ki a legtöbb eurázsiai SUV közül, a használhatóságra azonban nagy súlyt helyeztek a tervezők. A rakodás megkönnyítésére például osztva nyitható, úgynevezett „kagylóhéj” csomagtérajtót kapott az autó. A hátfal felnyitható felső része még szűk helyeken is lehetővé teszi a rakodást, és több mint egy méter széles csomagokat is szállíthatunk vele. A teljes hátfal kinyitásakor az alsó rész hosszú tárgyak rakodását is leegyszerűsíti, és álló helyzetben praktikus, akár két mázsával is terhelhető ülőalkalmatosságként szolgál két felnőtt részére, amíg felveszik a síbakancsot.

Azután ott van az úgynevezett easy break rendszer, amely lehetővé teszi a 60/40 arányban dönthető hátsó üléssor lehajtását a csomagtartó felől. Lehajtott hátsó ülésekkel teljesen sík padlófelület keletkezik, ez tovább egyszerűsíti a rakodást. Az alaphelyzetben 450 literes csomagtér 1380 literig növelhető ezzel. A szintén lehajtható támlájú első utasülés egyrészt asztalként is használható, másrészt így akár 2,6 méteres tárgyak szállítására is mód nyílik.

Az alaphelyzetben elsőkerék-meghajtású Renault Koleos oldalról szemlélve a nagy, 19 centiméteres szabadmagasság és a hangsúlyos kerékjárati ívek révén határozottan terepképes járműnek látszik. És vacak utakon bizonyít is, a Nissan X-Trail hajtáslánc révén.

Ha nagyon felázott a szőlőhegyre vezető dűlőút, bízvást számíthatunk a hegymeneti elindulást segítő, illetve a lejtmeneti ereszkedési programra, amely az autó aktív biztonságát is növeli a meredek, csúszós lejtőkön. Ez a hátrameneti fokozatban is működő rendszer automatikusan tartja a 7 kilométeres sebességet a meredek lejtőn, anélkül, hogy a fékeket használni kellene.

És ha minden kötél szakad, a műszerfalon elhelyezett kapcsolóval elektronikusan zárhatjuk a négykerék-meghajtást, és akkor a motor nyomatékának a fele fixen a hátsó tengelyre kerül.

Az osztómű külön vezérlőegysége a motorvezérléssel is összeköttetésben van, és különböző jeladók adatait felhasználva dolgozik (keréksebesség, oldalirányú kúszás, hosszanti és oldalgyorsulás, kormányszög, gázpedálállás), hogy minden helyzetben optimális tapadást biztosítson.

A Koleoshoz kétféle, 150, illetve 175 lóerős, kétliteres dízelmotort kínál a Renault–Nissan–Samsung szövetség. Emellett az opciós listán szerepel a 170 lovas 2,5 literes benzinmotor is, bár fogyasztási adatai alapján a gyengébbik dízel a legszimpatikusabb. Fronthajtású üzemmódban például csupán 7,2 literes átlagfogyasztás várható a gyári közlemény szerint.

Akárcsak a márka felső kategóriás járművei, a Renault Koleos is hároméves vagy 150 000 kilométeres garanciával kerül forgalomba Európában.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.