Ázsiából jött
A Renault első négykerék-meghajtású modellje, a Colorale 4x4 1952-ben lépett piacra, abban az évben, amikor Albert Schweitzer Nobel-békedíjat kapott. A közelebbi múltban, 2000-ben is volt egy ilyen dobás, a Scenic egyterű RX4 változata. Most pedig itt van ez a kocsi, amelyre a mai divatos megnevezések bármelyike – SUV/Crossover/4x4 – ráillik.
Az RX4 is jól szolgált a szokványosnál nehezebb utakon, de a Koleos sokkal többre képes, hiszen a Renault–Nissan szövetség által fejlesztett All mode 4x4-i négykerék-meghajtási rendszerrel látták el, amelyet elsőként a Nissan új X-Trail modelljén alkalmaztak. Japán hajtáslánc egy Koreában készülő francia kocsi alatt. Ez a globalizáció.
A Koleost ugyanis Busanban, a 80 százalékig Renault-tulajdonban lévő Renault Samsung Motorsnál gyártják. A kocsi orr-részét a Renault-rombusz uralja, amelyet a levegőbeömlők szegélyeznek, valamint a modern, elliptikus fényszóróegység, amely magában foglalja a Xenon fényszórókat és a (rendelhető) kiegészítő kanyarfényszórókat is.
Az átlagos nagyságú, 4,52 méter hoszszú és 1,85 méter széles kocsi méretei révén gond nélkül boldogul a szűk nagyvárosi utcák forgatagában, és könnyen megbirkózik az úttalan utakkal. Külsőre nem tűnik ki a legtöbb eurázsiai SUV közül, a használhatóságra azonban nagy súlyt helyeztek a tervezők. A rakodás megkönnyítésére például osztva nyitható, úgynevezett „kagylóhéj” csomagtérajtót kapott az autó. A hátfal felnyitható felső része még szűk helyeken is lehetővé teszi a rakodást, és több mint egy méter széles csomagokat is szállíthatunk vele. A teljes hátfal kinyitásakor az alsó rész hosszú tárgyak rakodását is leegyszerűsíti, és álló helyzetben praktikus, akár két mázsával is terhelhető ülőalkalmatosságként szolgál két felnőtt részére, amíg felveszik a síbakancsot.
Azután ott van az úgynevezett easy break rendszer, amely lehetővé teszi a 60/40 arányban dönthető hátsó üléssor lehajtását a csomagtartó felől. Lehajtott hátsó ülésekkel teljesen sík padlófelület keletkezik, ez tovább egyszerűsíti a rakodást. Az alaphelyzetben 450 literes csomagtér 1380 literig növelhető ezzel. A szintén lehajtható támlájú első utasülés egyrészt asztalként is használható, másrészt így akár 2,6 méteres tárgyak szállítására is mód nyílik.
Az alaphelyzetben elsőkerék-meghajtású Renault Koleos oldalról szemlélve a nagy, 19 centiméteres szabadmagasság és a hangsúlyos kerékjárati ívek révén határozottan terepképes járműnek látszik. És vacak utakon bizonyít is, a Nissan X-Trail hajtáslánc révén.
Ha nagyon felázott a szőlőhegyre vezető dűlőút, bízvást számíthatunk a hegymeneti elindulást segítő, illetve a lejtmeneti ereszkedési programra, amely az autó aktív biztonságát is növeli a meredek, csúszós lejtőkön. Ez a hátrameneti fokozatban is működő rendszer automatikusan tartja a 7 kilométeres sebességet a meredek lejtőn, anélkül, hogy a fékeket használni kellene.
És ha minden kötél szakad, a műszerfalon elhelyezett kapcsolóval elektronikusan zárhatjuk a négykerék-meghajtást, és akkor a motor nyomatékának a fele fixen a hátsó tengelyre kerül.
Az osztómű külön vezérlőegysége a motorvezérléssel is összeköttetésben van, és különböző jeladók adatait felhasználva dolgozik (keréksebesség, oldalirányú kúszás, hosszanti és oldalgyorsulás, kormányszög, gázpedálállás), hogy minden helyzetben optimális tapadást biztosítson.
A Koleoshoz kétféle, 150, illetve 175 lóerős, kétliteres dízelmotort kínál a Renault–Nissan–Samsung szövetség. Emellett az opciós listán szerepel a 170 lovas 2,5 literes benzinmotor is, bár fogyasztási adatai alapján a gyengébbik dízel a legszimpatikusabb. Fronthajtású üzemmódban például csupán 7,2 literes átlagfogyasztás várható a gyári közlemény szerint.
Akárcsak a márka felső kategóriás járművei, a Renault Koleos is hároméves vagy 150 000 kilométeres garanciával kerül forgalomba Európában.


