Bemutatták a német Siemens Railjet nevű vonatát a most zárult bécsi InnoTrans vasúti vásáron. A Railjet az ÖBB új csúcsvonata, s mint beszámoltunk, az osztrák vasúttársaság december 14-től ezt kívánja közlekedtetni a Bécs-Budapest vonalon is.

A standard ÖBB Railjet hét részes: 408 ülőhelyet kínál öt különböző kocsitípusban, írja közleményében a gyártó. Ezek: egy vezérlő kocsi prémium-osztállyal (fekvőhellyé dönthető ülésekkel), egy elsőosztályú nagyteres kocsi, egy étkező- (bisztró-) kocsi, négy egyteres economy-osztályú kocsi (ezekből az egyiken családi szakasz is van). A mozgássérülteknek a bisztrókocsiban van egy szakasz; a tolókocsisok beszállítása a vonatszemélyzet segítségével, a peronon kialakított emelőszerkezettel lehetséges. Minden vagon légkondicionált.

A Railjet szerelvényeket Taurus mozdony viszi push-pull (toló-vonó) üzemmódban. A hétvagonos szerelvény teljes hossza 186 m, mozdonnyal együtt 205 m. Az adott konfiguráció csúcssebessége 230 km/ó, és mindenben megfelel a nemzetközi nagysebességű vonatközlekedés követelményeinek. A forgózsámolyok az SF400 családból származnak, amelyeket az ICE2 vonatok már évek óta használnak. Az ÖBB Railjet vonatot hét országban (Németország, Ausztria, Lengyelország, Svájc, Szlovákia, Csehország és Magyarország) fogják hatóságilag típus-engedélyeztetni.

Az első vonatok ez év májusa óta járnak a hamarosan befejeződő tesztüzemben. Ennek során kipróbálják a klíma-, fék- és futótechnikát, ellenőrzik a kocsiszekrény szilárdságát és a külső és belső akusztikát. A Railjet végszerelése két telephelyen: a bécsi Siemens gyárban és az ÖBB műszaki szolgálat járműtelepén, Bécs-Simmeringben. A futóműveket a Siemens grazi gyárában készítik. Augusztus vége és november vége között havonta 2-2 vonatot szállítanak. A decemberben megjelenő új menetrendben már benne lesznek az első Railjet vonatok.

Az ÖBB 2006 januárban 23-at rendelt, majd 2007 szeptemberében lehívta a 44 további vonatra szóló opciót. A teljes rendelési volumen ára 812 millió euróra rúg.