A válság a kisebb cégeket sújtja
Recesszió. A gazdasági világválság nem kíméli a vegyipart sem, az előrejelzések, valamint a cégek üzleti tapasztalatai is azt mutatják, ez az az ágazat, amelyet a legveszélyeztetettebb területek között lehet nyilvántartani.
A hazai vegyipari vállalkozások többsége egyelőre várakozó álláspontra helyezkedett, úgymond figyeli a piaci történéseket. Általánosságban az azonban elmondható, hogy a válságot – a jelei már érezhetők az ágazatban – a tőkeerős hátterű nagyvállalatok könnyebben elviselik majd, mint a „sérülékenyebb” kis- és középvállalkozások.
Ezt erősíti meg a műanyag- hulladékból regranulátumot értékesítő Holofon Zrt. vezérigazgatója, Toronyi Zoltán is. Elmondása szerint az elmúlt két hétben gyakorlatilag „elapadtak” az exportpiacok, s a külhoni vevők – ha egyáltalán vásárolnak – 20-30 százalékkal alacsonyabb árat akarnak fizetni a termékekért.
A polisztirol, polipropilén, polietilén regranulátumot – évi nyolc-kilencezer tonna mennyiségben – a tinnyei társaság eddig elsősorban a közeli uniós országokba exportálta. A konkurencia és az erős forint miatt a megelőző hónapokban a cég jellemzően már csak nyomott áron tudta eladni a termékeit, ugyanakkor a belföldi piac stagnálása miatt igyekezett az exportját folyamatosan bővíteni. A cég az idén 1,3 milliárd forintos árbevételt tervezett, s úgy kalkulált, hogy ebből a kivitel részesedése 40-45 százalék lesz.
A gazdasági recesszió azonban, úgy tűnik, mindent felülír, hiszen a forint hiába gyengült az elmúlt hetekben, a magánvállalkozás kiviteli pozíciói nem javultak, sőt rosszabbodtak, hiszen az olasz, osztrák, német piac gyakorlatilag „bezárult”, s nem vigasz, hogy nem csupán a Holofon előtt. A belföldi piaci visszaesés már tavaly is érzékelhető volt, a magyar gazdaság általános problémái – csekély mértékű növekedés, csökkenő beruházások – kedvezőtlenül hatottak a műanyag-feldolgozó cégekre is. Toronyi Zoltán hozzátette: az elmúlt napokban a belföldi vásárlóik is sorra árcsökkentési igényekkel jelentkeznek.
A vezérigazgató kiemelte, hogy a cég 13 éves története folyamán még ilyen mértékű válságot nem ért meg. Mostanság visszasírják még azokat az időket is, amikor az erős forint miatt voltak kedvezőtlenek az árak.
A tervezést nehezíti, hogy nem lehet tudni, mikor fordul jobbra a piaci helyzet. A vezérigazgató tart attól, hogy a receszszió miatt a következő hónapokban a műanyaghulladék menynyisége is csökken majd. VG


