BUX 50,904.91
-1.00%
BUMIX 4,315.39
+1.05%
CETOP20 2,297.16
-0.29%
OTP 17,380
-1.22%
KPACK 11,800
-29.76%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,700
0.00%
-3.48%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,365
-1.09%
0.00%
-0.48%
+2.06%
+3.60%
OPUS 230.5
+3.83%
+1.19%
+2.78%
-1.39%
OTT1 149.2
0.00%
+0.84%
MOL 2,410
-0.99%
-2.89%
ALTEO 1,715
+0.29%
+3.36%
-1.23%
EHEP 1,765
-0.28%
+0.41%
+1.77%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.59%
+0.70%
+4.00%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
-3.17%
+1.35%
+1.23%
-2.35%
NUTEX 16.06
-0.12%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Jöhet a tél a sztrádákon - az ÁAK felkészült

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. felkészülten várja a telet. A társaság tájékoztatása szerint az általában november elejétől március közepéig tartó téli időszakra már ez év áprilisában megkezdte a felkészülést.

Munkatársai a téli üzem során mintegy 695 kilométer autópálya, 169 kilométer autóút és főút valamint 366 kilométer csomóponti ág, illetve pihenőhelyi út síkosság- és hómentesítéséről gondoskodnak. Munkájukat az autópályák forgalombiztonsági berendezései, a rendszeres útellenőrzések, az állandó mérnökségi szolgálat, a megfelelő gép- és eszközpark, a kidolgozott, többszörösen kipróbált technológiák és munkaszervezési módszerek segítik.

Annak érdekében, hogy az autópályák alkalmasak legyenek a biztonságos téli üzemre, a társaság szakemberei befejezték a nagyobb forgalomkorlátozással járó munkákat, megszüntették a burkolat- és padkahibákat, gondoskodtak az úttartozékok javításáról és pótlásáról (különös tekintettel a fényvisszaverő elemekre), eltávolították a hóakadályt okozó növényzetet, valamint kihelyezték a hófogórácsokat. Az ÁAK Zrt. téli üzemben érintett munkavállalói részletes cselekvési tervvel rendelkeznek arra vonatkozóan, ha a szélsőséges időjárási viszonyok veszélyeztetnék az autópályán közlekedők biztonságát. A feladatok és intézkedések koordinálását az ügyeletvezető, valamint a 24 órában működtetett diszpécserszolgálatok végzik. A téli üzem időszakában a társaság a megszokottnál is szorosabb együttműködést tart fenn az érintett hatóságokkal, így például a rendőrséggel, a katasztrófavédelemmel, a tűzoltósággal és a mentőszolgálattal.

Az ÁAK Zrt. a téli útüzem során is maradéktalanul eleget tesz az Országos Közutak Kezelési Szabályzatában rögzített előírásoknak. Ez előírja, hogy a síkosság elleni védekezést az észleléstől számítva fél órán belül meg kell kezdeni és átlagos téli időjárás mellett 2 – 4 óra alatt kell befejezni. A társaság téli üzemeltetési szabályzata négy elhárítási fokozatot határoz meg az időjárás okozta közlekedési anomáliák megszüntetésére. Minden egyes fokozat más készültségi szintet jelent a bevethető emberállomány és géppark tekintetében. Az elhárítási szintek életbe lépése elsősorban a hőmérséklettől, a jegesedési veszély mértékétől és a havazás intenzitásától függ. Idén összességében 76 kilométerrel bővült az ÁAK Zrt. által kezelt gyorsforgalmi úthálózat hossza. A cég ennek megfelelően fejlesztette eszközparkját és 2008-ban újabb egy mérnökségi telephelyet létesített, így jelenleg 14 üzemegysége van.

A téli elhárítás sikere jelentős mértékben függ attól, hogy milyen megbízhatóságú időjárási prognózis áll az útüzemeltetők rendelkezésére. A meteorológiai információkat részben saját forrásból (út menti mérőállomások, útellenőri jelentések), részben külső adatszolgáltatásból kapják. Az Országos Meteorológiai Szolgálat rövid, illetve hosszú távú előrejelzéseket, műhold- és radarképeket, hőmérséklet-eloszlást és szükség esetén riasztást szolgáltat. Az ÁAK Zrt. nagy hangsúlyt fektet a hófúvások elleni preventív védekezésre. Alapvetően kétféle módszer létezik: végleges hóvédő erdősávok telepítése (erre láthatunk példát az M7-es autópálya mentén), illetve ideiglenes hófogó rácsok kihelyezése. Az utóbbiakat november 15-ig helyezték ki a hófúvásveszélyes helyekre, melyeket a korábbi évek tapasztalatai alapján jelölnek ki. Az útviszonyokról és a közlekedési helyzetről egyrészt az ország egész területéről helyi tarifával hívható kék-számon (06/40/40-50-60), másrészt az éjjel nappal rendelkezésre álló diszpécserszolgálattól lehet információkat szerezni. Ezen kívül a világhálón elérhető autópályás weboldal, a 2006-ban elindított SMS alapú információszolgáltatás és az autópályákon telepített VJT kijelzők segítenek a tájékozódásban.

Kapcsolódó cikkek