A napokban tette közzé negyedéves jelentését a világ legnagyobb médiatársaságai közül három is, és mindannyian – a Time Warner Cable (TWC), a Disney és a News Corp. – pesszimisták a jövőt illetően. Rupert Murdoch cége, a News Corp. korábban még 4-6 százalékos nyereségnövekedést remélt a jövő június végén záródó pénzügyi év egészében, ám a múlt héten 10-15 százalékos profitcsökkenésre módosította ezt a várakozást. A társaság első negyedéve sem sikerült fényesen. A nettó eredmény 30 százalékkal, 515 millió dollárra csökkent. A bevételek 6,3 százalékkal, 7,51 milliárd dollárra nőttek a Dow Jones felvásárlásának köszönhetően, de ez az adat is alulmúlja az elemzői prognózist.
Az egyebek között a Fox televíziót is működtető társaságot érzékenyen érinti, hogy az autógyárak 40 százalékkal csökkentették reklámköltéseiket, az első számú televíziós hirdetőnek számító General Motors pedig a felére vette vissza hirdetési büdzséjét. Emiatt a Foxból származó nyereség a szeptember 30-án végződött első negyedévben 70 százalékkal, 54 millió dollárra csökkent. A teljes tévés bevétel 15 százalékkal, 974 millió dollárra esett vissza, részben a kevesebb autós reklám, részben pedig amiatt, hogy a konkurens NBC az olimpia idején elorozta a nézőket.
A News Corp. nyomtatott részlegét is sújtja a hirdetési piac visszaesése, sőt a dollár erősödése is, a bevételek azonban ebben a szegmensben 37 százalékkal, 1,71 milliárd dollárra nőttek a Wall Street Journal akvizíciójának köszönhetően. Néhány más részleg is javított az eredményein. A kábeltévés eladások 19 százalékkal, 1,31 milliárd dollárra nőttek, a MySpace bevételei is gyarapodtak 17 százalékkal, a Sky Italiából származó profit pedig megháromszorozódott tavaly óta.
A Disney kilátásai sem fényesek. A világ legnagyobb szabadidőpark-működtetőjét különösen érzékenyen érinti a válság. A Lehman Brothers csődjén elszenvedett 92 millió dolláros bukást és az egyszeri kiadásokat nem számítva a társaság részvényenkénti eredménye 43 centre esett. A nettó eredmény 760 millió dollár lett (részvényenként 40 cent) a tavalyi 877 millió után.
A szabadidőparkok nyeresége az egy évvel korábbi 430 millió dollárról 412 millióra zsugorodott, a foglalások pedig 10 százalékkal maradnak el a tavalyitól. Az amerikaiak is jobban beosztják a pénzüket, de az erős dollár miatt a külföldi turisták sem költenek annyit Disneylandben, mint korábban.
A médiarészleg nyeresége is csökkent, főleg az ABC 150 millió dolláros vesztesége miatt, amelyet a reklámköltések visszafogása eredményezett. A filmes üzletág eredménye 42 százalékkal, 98 millió dollárra esett viszsza.
A Time Warner érdekeltségébe tartozó TWC harmadik negyedéve jobb lett ugyan a várakozásoknál, ám csak a telefonos és az internetes üzletágnak köszönhetően, a cég kilátásait pedig a vezetőség nem tartja biztatónak. „Ha még több ember veszíti el az állását és az otthonát, naivitás lenne azt feltételezni, hogy ennek nem lesz hatása az üzletmenetünkre. A negyedik negyedévben jelentős mértékű lassulást tapasztaltunk az előfizetések növekedésében a múlt esztendőhöz képest” – mondta Glenn Britt vezérigazgató, hozzátéve: főleg a fizetős televíziókat és a digitális videoszolgáltatásokat érintette a lassulás. A harmadik negyedév azonban még profitbővülést hozott a cégnek. A nettó eredmény a tavalyi 248 millió dollárról 301 millióra ugrott, a bevétel pedig 8 százalékkal, 4,3 milliárdra emelkedett, a széles sávú internetre előfizetők száma eközben 214 ezerrel, a telefonos előfizetőké pedig 200 ezerrel nőtt.
A korábban beszámoló médiacégeknek azonban már a harmadik negyedévben sem ment jól. Sumner Redstone egyik médiatársasága, a CBS Corp. például egy 14,1 milliárd dolláros leírás miatt 12,5 milliárd dolláros mínusszal zárta a július és szeptember közötti időszakot.
A CBS testvércége, a Viacom a bevételek terén javított ugyan az egy évvel korábbi szinthez képest, profitja azonban 37 százalékkal, 401 millió dollárra esett a vizsgált időszakban, ezt főleg a csökkenő reklámbevételek és a Paramount Picture vesztesége okozta. VG
A News Corp. ez idő alatt 62,6, a Viacom pedig 54 százalékot süllyedt.
A Disney árfolyama 32, a TWC-é pedig mindössze 25 százalékot hanyatlott egy év alatt.
A News Corp. ez idő alatt 62,6, a Viacom pedig 54 százalékot süllyedt.
A Disney árfolyama 32, a TWC-é pedig mindössze 25 százalékot hanyatlott egy év alatt.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.