Cégvilág

Opel: mentőövet kérnek

Nem elégszik meg az anyavállalat kormányzati támogatásával a General Motors, hanem európai leányának is állami apanázst akar szerezni. A csoporthoz tartozó német autógyártó, az Opel vezetősége ugyanis nyílt levélben fordult Angela Merkel kancellár asszonyhoz, hogy egy 40 milliárd eurós kedvezményes hitelprogrammal támogassa az iparágat. Mint ismeretes, az Egyesült Államokban a múlt hónapban a képviselőház már megszavazott egy ehhez hasonló, 25 milliárd dolláros csomagot, amelyhez a nagy konszernek, mint például a Chrysler, a GM és a Ford is hozzájut. Az „Opel-levél” szignálói – köztük a GM európai elnöke, Carl-Peter Foster, valamint az Opel vezérigazgatója, Klaus Franz – arra kérik a német kormányfőt, hogy a programmal nyújtson támogatást a régi autók új típusra cseréléséhez, amelyet a levélírók kedvezményes kamatozású hitellel szeretnének előmozdítani. Az iparág nehéz helyzetét mi sem példázza jobban, mint hogy a GM az európai leányain tervez spórolni a következő években. A tervek szerint az európai részlegnél jövőre 750 millió dollárt takarítana meg az amerikai vállalat, amelyet létszámleépítéssel és az új modellek fejlesztésének visszafogásával szándékozik elérni. Az előző negyedévben a GM Európában 974 millió eurós veszteséget könyvelhetett el.

A detroiti központú konszern, a General Motors Corp. még pénteken jelezte: jövőre akár csődbe is mehet, miután a harmadik negyedévet a vártnál kétszer nagyobb, 4,2 milliárd dolláros nettó veszteséggel zárta, pénzügyi tartalékai pedig kimerülőben vannak. A cég készpénzállománya 6,9 milliárd dollárral csökkent a negyedévben, és piacelemzők úgy vélik, hogy így csak év végéig tudja fenntartani magát a konszern. Nincs kizárva, hogy a GM készpénzállománya 5 milliárd dollár alá csökken decemberre, amely már nem lesz képes fedezni a januári kiadásokat. A hírek hallatán Barack Obama stábjának vezetője, Rahm Emanuel egy tévéinterjújában gyorsabb lépéseket sürgetett az autóipar megmentése érdekében, mondván, a megválasztott elnökjelölt azt szeretné, ha a kongresszus által már jóváhagyott 25 milliárd dolláros kedvező kamatozású szövetségi kölcsönhöz mielőbb hozzájuthatna a három amerikai gyártó, a Chrysler, a Ford és a GM.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek