Cégvilág

Spórolnak a cégek: kevesebb jut karácsonyi ajándékra

A nagyvállalatok több mint egyharmada vásárol karácsonykor nagyobb tételben reklámajándékot, az ajándékozók közel egyötöde félmillió forint fölött költ és a cégek háromnegyede szívesen fogad ajánlatot reklámajándékos cég részéről. A többi között erre derített fényt a Promo Direkt Piackutató felmérése.

Az idén hetedik alkalommal készített kutatásból az is kiderül, hogy a nagyvállalatok 22 százaléka tartja fontosnak az egyediséget és az újdonságot, de továbbra is a hagyományos ajándékok dominálnak. Több mint három ezer céget vizsgált a piackutató. az idei eredmények egyébként hasonlítanak a megelőző évekéhez.

Hangsúly az interneten

Egyre fontosabbá válik a cégek kommunikációjában az internet. Mindenki e-mailben akarja megkeresni új partnerét, s nemcsak mert ez olcsóbb és gyorsabb, hanem az e-mailben elhelyezett linkekkel valóban könnyen be lehet mutatni a termékválasztékot, akár egy internetes áruházat is - mondta el Szentirmay László. Az ügyvezető felhívta azonban arra a figyelmet, hogy sokan figyelmen kívül hagyják a szigorú jogi szabályozást, amely tiltja az előzetes engedély nélkül küldött ajánlatot. A notórius spamelőket korábban csak az ombudsmani hivatal rosszalló fejcsóválása kísérte, két éve azonban a Nemzeti Hírközlési Hatóság egyre határozottabban, akár 50-500 ezer forintos büntetéssel szankcionálja - tette hozzá.

Ha nem is a pénzügyi-gazdasági válság hatására, de az idén a magyarországi cégek kevesebbet költenének partnereik év végi megajándékozására, mint korábban. Legalábbis ez derül ki a Promo Direkt Piackutató idei felméréséből. Ugyanis stagnál az erre a célra 100 ezer forint alatt költők aránya (31 százalék), s miközben 44-ről 53 százalékra nőtt a 100-500 ezer között erre áldozóké, kevesebb mint a felére, 5,6 százalékra csökkent tavalyhoz képest a több mint félmillió forintot kiadóké. Igaz - mondta el Szentirmay László ügyvezető -  ezzel párhuzamosan nőtt a karácsonyi ajándékozáson kívül máskor (is) rendelők aránya. Míg tavaly a cégek 23, most már 35 százaléka tervezi megajándékozni partnerét az év más részeiben.

A cégek nem túlságosan innovatívak, már ami az általuk ajándékozásra szánt cikkeket illeti - derült ki a felméréséből. Továbbra is meghatározó ugyanis a hagyományos ajándékok skálája: a tavalyi beszerzésekben domináltak az irodaszerek, az írószerek, a nyomtatványok, a naptárak és a CD-k, illetve nagy volt az italok, borok aránya is . A további termékek - mint az édességek, a divatcikkek, a trikók, a sapkák, a sporteszközök - már csak pár százalékot tettek ki, s még ennél is kisebb arányban (3 százalék) kerestek egyéni, exkluzív ajándékokat. Igaz, a deklaráció szintjén ez nem így van, hiszen a választ cégek 18 százaléka állította, hogy az ajándéktárgyak kiválasztásánál az egyediség, illetve 4 százaléka az újdonságot keresi. Döntő szempont számukra az emblémázhatóság, a minőség, a praktikusság és az ár.

Az országos felmérés arra is kitért, hogy szívesen fogadnak-e a cégek konkrét ajánlatokat. A megkérdezettek harmada, s a tavaly, illetve előtte valóban rendelőknek azonban már a 75 százaléka válaszolt erre a kérdésre igennel. Nagyon felértékelődött az elektronikus út: ugyanis azok közül, akik szívesen veszik az ajánlatokat, 92 százalék ezt e-mailben várná. Az ajánlatot elutasítók közül a legtöbben azt mondták, hogy már „állandó kapcsolatuk van”, „kaptak már elég katalógust”, vagy éppen „saját termékeiket ajándékozzák”, illetve sokan a külföldi anyacégtől szerzik be a reklámajándékot.

A Promo Direkt által az idén meginterjúvolt, háromezernél is több cég a félmilliárd forint éves árbevételnél nagyobb vállalkozás negyedét teszik ki, vagyis jól jellemzik a nagyvállalati szegmenst - mutatott rá Szentrimay László.

céges ajándék Szentirmay László karácsony Promo Direkt Piackutató
Kapcsolódó cikkek