Cégvilág

TomTom XL Traffic "navi" teszt - Milyen is valójában?

Nem rossz útitárs a hónapok óta kapható TomTom középkategóriás navigációs készülék az XL Traffic: megbízható térkép, kellemes anyagkidolgozottság, egyszerűen értelmezhető funkciók sokasága. Igaz, a dugó- és forgalomfigyelési funkció tökéletesítése nem ártana, ám ez nem márkafüggő bosszantó hiba. Inkább gyerekcipőről beszélhetünk ebben az esetben. És működik a „tomtomosok” közötti kommunikáció!

Ami nagyon tetszett
Szinte minden utcát megtalált Budapesten, illetve az országban, valószínűleg annak köszönhetően, hogy a TomTom-tábor is kiaknázza azt a lehetőséget, hogy egymás között megosztják az új, térképen nem szereplő – helyek nevét.
Nemcsak a fővárosra gondolok, hanem a 700 méter feletti hegyi, kacskaringós utacskákra is. Ám ne legyünk elégedetlenek, természetesen az ösvények turistajelzését nem mutatja, de mégis látható az az útvonal, hogy hol állunk éppen a rengetegben. Ezt a megosztás hívják Map Share technológiának, valóban hasznos funkció.

A térkép használata, áttekinthetősége, információgazdagsága egyébként kifogástalan, a 4,3 colos érintőrképernyőn megjelenő üzenetek, grafikák, zoomolások egyértelműek, valóban segítik az autózást. Lefedettség mindenütt volt, egy-két műholdat minden helyzetben talált. Két utitárs közül lehet választani, én a női hangnavigációra voksoltam. Nem mondanám, hogy keveset beszélt a hölgy, ám mindig tisztán és érthetően, köszönhetően a hátoldalon elhelyezett, valóban torzításmentes nagyméretű hangszórónak.
Európa összes térképe gyárilag telepített, frissítés vagy a hivatalos honlapon keresztül, vagy pedig a TomTom társak segítségével.
A kijelzőn megjelenítendő információk sora végtelen, egyszerű és sokoldalú a beállítás, az összes funkció kipróbálása, használata szinte lehetetlen, nem is szükséges. A navigálási és keresési lehetőségek tárháza a szokásos, bevallom a fele funkciót sem próbáltam ki és mégis úgy éreztem, igencsak „megnyúztam” a készüléket.

Kábel a rengetegben
Nem TomTom hiba, tulajdonképpen nem is hiba, hanem szükséges rossz, az RDS-TMC forgalmi jelvevőnek a készülékhez való csatlakoztatási módja. Természetesen újabb kábelt kell bedugni a készülékbe, annak egy részét pedig alul –vagy felül-, majd oldalt végigvezetni a szélvédőn. Persze antenna nélkül nehezen működne a pár hónapja rendszerbe állított dugó, illetve útakadály figyelő rendszer, csupán esztétikailag ronda, ahogy bedrótozva, tekervényes kábelek között kell autózni, főleg ha a készülék szivargyújtóhoz is csatlakoztatva van. A forgalmi jelvevő egyébként ennél az XL készüléknél is alaptartozék, csakúgy, mint a Go,  és az ONE típusoknál. (Az RDS-TMC forgalmi jelvevő az FM rádióantennához hasonló módon működik: a nemzetközi, valamint a regionális csatornák által sugározott TMC jeleket fogadja)
Mint minden új infokommunikációs szolgáltatás, a dugófigyelés sem megy zökkenőmentesen, sok esetben hiányoltam a „dugóknál, feltúrásoknál, forgalomkorlátozásoknál az alternatív útvonaljavaslatot, hangos figyelmeztetést. Igaz, az M3-ason már vagy 30 kilométerrel előbb jelezte a sávlezárást egy kapanyél, de ennél több nem történt, simán átautóztam a sztrádafelújításnál, a budapesti dugókról nem is beszélve, hiába nyomkodtam a készüléket bővebb információkért. Ez a szolgáltatás Magyarországon még nagyon gyerekcipőben jár.

Egyébként az általános alternatív útvonalkeresés csillagos ötösre vizsgázott: ez pazarul működött, ha nem volt a dugó- és forgalmi akadályfigyelő bekapcsolva. Elég volt az előre megadott útvonaltervtől egy méterre lekanyarodni, máris számolta a következő út lehetőségét a GPS. Ez a művelet 10 másodperc alatt zajlott. Lehet, hogy a dugófigyelő csak nálam nem működött rendesen, de több ismerős is jelezte, a nyár végén bevezetett szolgáltatást bizony még fejleszteni kell.
Szintén jól működött (de ez más készüléken sem vallott kudarcot) a Bluetooth-lehetőség. Pillanatok alatt megtalálták egymást a mobillal, így a  kihangosítás és üzenetküldés és hívások is egyszerűbbé váltak. Ha használtam volna, gondolom nem vallott volna kudarcot a térképen lévő „érdekes pontok” felhívása sem. Egyébként az érdekes pontok számát érdemes a jobb átláthatóság érdekében lecsökkenteni. Szintén hasznos funkció a „helyek cseréje”, annak aki minket keres megadhatjuk azt, hogy éppen hol tartózkodunk, s máris megtervezi a készülék a hozzánk vezető útvonalat.

Ami nem tetszett
Amikor a készülékre a nap rásüt, az információk szinte láthatatlanok, hiába a tükröződésmentes felület, illetve a beállítási, forgathatósági lehetőségek.

Szerencsére ilyen alkalom kevés volt, de ha ismeretlen szakaszon történik ez, akkor bizony ez eléggé zavaró. Csakúgy, mint az ablakra erősíthető gumitappancs elengedése, amely a forró szélvédőn bizony többször megadta magát, hiába csavargattam, pormentesítettem a maximumig a tapadást. Ilyenkor nemcsak a készülék zuhant az ülésre, hanem sikerült magával rántani a forgalmi jelvevő vezetékét is, szintén gumitappancsostul. Pedig sokat vártam a hangzatos „kompakt Easy MountTM csatlakoztatási technológiától”, igaz ez más navinál is előfordult, hogy megadja magát a szélvédőn.

Úgy látszik, az egyik legbosszantóbb hibát a legnehezebb megszüntetni, már csak azért is, mert a navi könnyen összetörhet ha tappancsostul zuhan a földre.
Mindezek ellenére nem nagy hibák ezek, inkább csak bosszantó apróságok, amely a vezetésnél, némely helyzetben akár veszélyesek is lehetnek. 

A bosszantó apróságok mellett, ilyen árkategóriában rég volt dolgom ennyire korrekt, megbízható és jó anyag- és vezeték minőségű, eligazodást valóban segítő, részletes térképet tartalmazó „navival”,  amely bőven megéri a hatvanezer forintos árat.


Műszaki adatok:
• Nagy érzékenységű GPS chipkészlet
• 4,3 hüvelykes TFT színes LCD érintőképernyő (480 x 272 képpont, 64 000 szín)
• WQVGA
• 118 x 83 x 25 mm, 186 gramm
• Csatlakozás PC-hez: USB

gps navi TomTom
Kapcsolódó cikkek