Cégvilág

Válságban kell plazát nyitni - Magyarországon sem állnak le az építtetők

Mikor kell új plazát nyitni? Válságban. Legalább négy nagy fejlesztő vallja ezt a receptet. A 12 magyar plazát is birtokló francia Klépierre hétfőn nyitotta meg Spanyolország legnagyobb bevásárlóközponját. A francia cég 220 millió eurót költött a madridi La Gavia nem kevesebb, mint 110 ezer négyzetméteres alapterületű üzletközpontjára, amelynek két mágnesbérlője az IKEA és a Carrefour.

A plazák, outlet centerek és hypermarketek vásárának számító, szerdán kezdődő cannes-i MAPIC előtt néhány nappal jelentette be a nálunk az Árkádjairól ismert német ECE, hogy megnyitotta 100-dik bevásárlóközpontját. A prágai létesítmény a cseh főváros legnagyobb kerületében, a Pankrácban van és 45 ezer négyzetméteren kínálja magát. "A százas számhoz nem kell kommentár, mi tényleg hosszú távú játékosok vagyunk" - mondta Alexader Otto vezérigazgató. A cég a pesti Árkád bővítését készíti elő, a tervek szerint 2010 végén átadhatják az új szárnyat.

Az ECE központ azonban sehol sincs - legalábbis méretét tekintve - a londoni Westfieldhez, amit október legvégén adtak át. A hasonló nevű ausztrál fejlesztő 150 ezer négyzetméteres gigaközpontot hozott léte 1,7 milliárd fontért. A főbérlők között ott van a House of Fraser, a Marks&Spencer, a Debenhams (mindegyiknek önálló áruháza van az Oxford Street-en is). A látogatók 280 üzletben bolyonghatnak, 47 étterembe térhetnek be és jövő év közepétől 14-termes moziban szórakozhatnak. A Westfield optimizmusa annyira töretlen, hogy máris bejelentette: London keleti részén egy ugyanekkora mamutot hoz létre - még 2012-ig, vagyis az olimpia előtt.

Más szempontból, de akár történelminek nevezhetjük Albánia első, nyugati típusú bevásárlóközpontját. Tiranában lesz, a neve City Park, és a Colliers a minap megkezdte a bérleti szerződések véglegesítését. Egy 39 ezer négyzetméteres plazáról van szó, ami egy nagyobb kereskedelmi park része lesz és jövő év második felében akarják megnyitni. A kereskedelmi parkban egy 12 márkát felvonultató autószalon és egy vidámpark is helyet kap.

A GfK GeoMarketing éppen a mostani MAPIC-hoz időzítve jelentetett meg egy felmérést. Eszerint Európában a bevásárlóközpontok továbbra is a kereskedelmi legfőbb motorjának számtanak és ez a jövőben sem fog megváltozni. Van hová fejlődni, hiszen míg Németországbam, Belgiumban vagy Ausztriában egy főre 1,3-1,6 millió négyzetméternyi kereskedelmi terület jut, addig Magyarországon, Szlovéniában és Lengyelországban csak 0,8-0,95 millió.

Nálunk már nem kérdés, hogy megépül-e a Westend 2., a TriGranit-nál nagy a sorbanállás a 49 ezer négyzetméternyi üzlethelyiségre. Heteken belül megkezdődhet az építkezés Kispesten, ahol a Whitestone Investment építteti a Neo Centert, közel hozzá, a KÖKI-nél már dübörögnek az alapozó gépek a Terminál nevű mamutnál.

A három idézett közép-európai ország már jócskán megelőzte Görögországot, amely az EU 2004-es bővítése előtti 15 ország legrosszabb eredményét mutatja. A GfK vezetője szerint a közép-európai országokban rövid- és középtávon is a vidéki városokba helyeződik át a fejlődés súlypontja és újabb formátumok megjelenése, illetve a már meglévő újak terjedése várható.

GfK GeoMarketing plaza Alexader Otto bevásárlóközpont ece Whitestone Investment ingatlan westfield mapic colliers
Kapcsolódó cikkek