BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válságtűrő villamostenderek

Közlekedés. A pénzügyi nehézségek ellenére városaink nem tettek le villamosfejlesztési terveikről. Mint körképünkből kiderül, a beruházások többé-kevésbé tartják az eredeti ütemtervet. Három vidéki nagyváros öszszesen mintegy 60 milliárd forintot szán erre a célra. Budapesten azonban még bizonytalan az 1-es és a 3-as villamos meghoszszabbítása.

Debrecen november végén, december elején írja ki az új villamostendert, az előzőt ugyanis visszavonta a városvezetés, miután azt az egyik érdeklődő megtámadta – tájékoztatta a Világgazdaságot a város polgármestere. Kósa Lajos elmondta, hogy a csehországi Skoda kifogásai szerint túl szűkek voltak a kiírásban elvárt paraméterek. Bár a közbeszerzési döntőbizottság a városnak adott igazat, Debrecen új tendert készít, hogy minél több gyártó pályázhasson. Engedékenyebben kezeli például az alacsony és a félmagas padlós járműre vonatkozó meghatározást, de azt is, hogy mire vonatkozik a referencia. Szakértői egyeztetés folyik továbbá az előleg ütemezésének a módosításáról, a pénzügyi válság ugyanis nagyon megnehezíti a gyártóknak a termelés beindításához szükséges forgóeszközhitel felvételét. Debrecen 18 új villamost venne, és megépítené a második vonalát is. A beruházás – korábbi hírek szerint – mintegy 17,5 milliárd forintba kerül.

Miskolc több mint kétszer ennyit, 37,3 milliárdot költene a 31 új villamosra, 22 kilométernyi pálya építésére és 45 villamosmegálló kialakítására. „A járműbeszerzési tendereket még ebben a hónapban kiírjuk, a pályáét a hónap végén vagy december elején” – válaszolt lapunknak Fleskó Gábor, a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. projektigazgatója. Az ütemezés az eredeti terv szerint halad, és tartalmában ez sem változik a kormány által elfogadotthoz képest. Nincs módosítás a pénzügyi válság miatt sem, a projektnek ugyanis már elfogadott költségvetése van.

Szegeden a szükséges dokumentumok véglegesítése után, néhány hét múlva írják ki a járműtendert, amelyet számos, a tömegközlekedés korszerűsítését célzó pályázat követ – tájékoztatta lapunkat Nagy Sándor fejlesztési alpolgármester. (Külön kell ringbe szállni a pályaépítésért, a remízépítésért, a trolibusztelep létesítéséért, az áremellátásért, az 1-es, a 2-es, valamint a 3-as és a 4-es villamos pályájának a felújításáért.) A villamostenderen olyan tág határokkal adják majd meg az elvárandó paramétereket, hogy azon akár hét-nyolc gyártó is indulhat. A fő döntési szempont a felkínált jármű mérete és ára lesz, a város 26–34 méteres, egyirányú szerelvényeket venne. Az értékeléskor pluszpont járna a pályát jobban kímélő és a karbantartást olcsóbbá tévő, egyszerűbb konstrukciókért, például a kevesebb csuklóért és a teljes forgóvázért, de számít az alkatrész-utánpótlás is. Korábbi becslés szerint Szegednek körülbelül ötmilliárd forintjába kerül majd a kilenc új villamos.

A tendereken információink szerint indulna a németországi Siemens, a francia Alstom Transport, a svájci Stadler Rail Group, a németországi Bombardier és a csehországi Ganz-Skoda Electric is. BHL

Főgáz(os) ügy Budapesten

A főváros hét 54 méteres Siemens Combinót venne az 1-es villamos meghoszszabbítandó útvonalára, és kilenc 33 méterest a 3-aséra. Ám Demszky Gábor főpolgármester a minap azt közölte, hogy ha a fővárosi képviselők nem támogatják a Főgáz Zrt. eladását, akkor nem teremthető elő egyes uniós támogatású beruházások önrésze, így törölni kell az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbítását.

Korábban nem tette a Főgáz eladásától függővé a villamospálya fejlesztését.

Korábban nem tette a Főgáz eladásától függővé a villamospálya fejlesztését.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.