A 22-es csapdája a klímavédelemben
A francia EU-elnökség, az Európai Bizottság és az Európai Parlament tegnapi egyeztetését követően is bizonytalan az uniós klímacsomag sorsa a tagállamok jövő heti csúcstalálkozója előtt.
A legnagyobb előrehaladást a megújuló energiaforrásokra vonatkozó célkitűzéssel kapcsolatban sikerült elérni, ám Olaszország ellenállása miatt itt sem született végleges megállapodás.
A bizottság eredeti javaslata szerint a tagállamoknak el kell érniük, hogy 2020-ra a közúti közlekedésben használt üzemanyag 10 százaléka megújuló forrásból származzon. A 10 százalék nagy részét a bioüzemanyagok tehetnék ki, amelyek környezetvédelmi hatását illetően azonban egyre több kétség fogalmazódott meg az utóbbi időben.
Félő ugyanis, hogy a gazdák egyre inkább az energiacélú növénytermesztésre állnak át, és ez nemcsak az élelmiszerárakat hajtaná fel, de növelné a pótlólagosan művelésbe vont területek nagyságát is, például az esőerdők kiirtásával vagy a mocsarak lecsapolásával.
Így az EU-ban végül az a megállapodás született, hogy a 10 százalékos célkitűzést akár egyharmad részben is elektromos autók és vonatok révén érnék el. Róma ennek ellenére is ragaszkodott ahhoz, hogy 2014-ben az egész mechanizmust vizsgálják felül. Ez az Európai Parlament főtárgyalója, Claude Turmes szerint aláássa a befektetések biztonságát a zöldiparágakban, veszélybe sodorva több ezer új munkahely létrejöttét is.
A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.