Cégvilág

Válságtűrő trendek Las Vegasból

Közel hatszor annyi látogatóval számolnak az idén a szórakoztatóelektronikai ipar legnagyobb kereskedelmi rendezvényének szervezői, mint ahányan évente lefutják a bostoni maratont. Az iparág ma nyíló Las Vegas-i négynapos kiállítására – ahol 140 országból 2700 cég termékei mutatkoznak be – több mint 130 ezer szakmai látogatót várnak.

Ezen a számon még nem érződik a globális gazdasági válság hatása, nem így a kiállítókén, amelyek egy része az idén költségtakarékossági célból a szokottnál kisebb létszámmal vonul fel – válaszolta lapunk kérdésére Gary Shapiro a show-t szervező amerikai Szórakoztatóelektronikai Szövetség (CEA) elnöke.

Hozzátette: az elektronikai cégek is nehéz időket élnek. Az ágazat 2009-re nem úgy tekint majd viszsza, mint a legjobb évére, de összességében nem tartozik a legsúlyosabban érintett iparágak sorába. Ráadásul a jövőre nézve is több kitörési pontja van, mint más gazdasági területeknek, az innovációval gyakran együtt járnak újszerű vállalkozások, amelyek aztán hajtják a gazdaságot.

Az Egyesült Államokban az iparág kilábalását egyebek mellett segítheti a negyven napon belül megvalósuló digitális átállás a televíziózásban és a rádiózásban – emlékeztetett Gary Shapiro. Egy ottani átlagos háztartásban huszonnégyféle szórakoztatóelektronikai termék található, s az ágazat USA-beli cégei tavaly 173 milliárd dollárnyi bevételre tehettek szert.

Az évadnyitó elektronikai rendezvényen nemcsak a technológiai, hanem a hozzá kapcsolódó tartalomipar is képviselteti magát, de megjelennek olyan ágazatok is, mint például az autógyártás, amely a szórakoztatóelektronikai újdonságok egyik fő hasznosítója. Szakértők szerint az elektronikai ipar az egyik támasza lehet a járműiparnak a talpra állásban. Ami a fejlesztés központi területeit illeti, tavaly még szinte minden a DVD-formátum-háborúról szólt, az idén a videofelvételek területén is több dolog került középpontba, a mobilos képmegjelenítés éppúgy, mint a háromdimenziós videózás. A kiállítás tényleges megnyitását megelőző, a cégek nagybejelentéseinek zöme az időeltolódás miatt lapzártánk után várható, de az eddig nyilvánosságra került fejlesztések, újdonságok többségéről elmondható, hogy az egyszerűsítés irányába ható trendek figyelhetők meg a legtöbb termékcsoportnál. A korábban túlbonyolított eszközök helyett a vásárlók inkább a könnyebben kezelhető készülékeket keresik, amelyektől azt várják, hogy a műfajukban a legtöbbet nyújtsák, s a lehető legkevesebb előképzettséget igényeljék a felhasználóktól. Erre a legszemléletesebb példák talán a videofelvevőknél és a fényképezőgépeknél figyelhetők meg, a legújabb berendezések már kicsik, könnyűek, s a felhasználóknak nem kell bonyolult menüsoron átrágniuk magukat ahhoz, hogy jó minőségű felvételeket készítsenek. Ebbe az irányba indult el a személyi számítógépek ipara is a netezésre, levelezésre kifejlesztett netbookokkal, amelyek ezen a rendezvényen is nagy figyelemre számíthatnak.

Az idén is kütyühegyek várják a rendezvényre látogatókat, többségük komoly innovációs díjakat is besöpör, de csak töredékükből lesz később tartósan piacképes termék. Ilyennek látják a szakértők egyebek mellett a világ első háromdimenziós, brit tervezésű, de japán nevet – Minoru (Valóság) – viselő webkameráját, amelyet 90 dolláros áron hamarosan piacra is dobnak. A piacképes újdonságok közé sorolható az ugyancsak Las Vegasban debütáló projektoros mobiltelefon is, amelyet amerikai fejlesztője, a Logic Wireless egyszerűen úgy hirdet, mint zsebben hordozható nagy képernyős tévét. A beépített projektorral ellátott mobiltelefonnal akár falra is vetíthetők a képek, videók. Így lehet az eddig „egyfelhasználósnak” tartott mobileszközből tömegeknek is szóló képmegjelenítő berendezés. A 600 dolláros készülék forgalmazására a hírek szerint a cég a T-Mobile-lal kötött exkluzív megállapodást. A díjazott újítások közé tartozik többek között a Hewlett-Packard 22 hüvelykes, érintőképernyős asztali PC-je, a Sony 10 megapixeles fényképezőgépe, amelynek 4 GB-os belső memóriája közel 1000 teljes felbontású, illetve 40 000 VGA-felbontású fénykép tárolására képes. Egyre több olyan eszközt gyártanak a cégek, amelyeket az otthoni egészségvédelemben hasznosíthatnak. Ilyen az ugyancsak amerikai fejlesztésű Fitbit testen viselhető „wellnessmonitor”, amely feljegyzi a kalóriákat, a lépésszámot, az alvás minőségét és sok minden mást.

Az utóbbi években a fehérárupiacon is nekilendültek a cégek, a háztartási készülékek egyre nagyobb tudásúak. A dél-koreai LG a CES-en mutatja be gőzölős mosógéppárosát, amely allergéncsökkentő programot, megnövelt teljesítményt, egyedülálló gőzölős ruhakezelő lehetőségeket és nagy kapacitást kínál.

Globális trendek

Az idén várhatóan 2,5 milliárd szórakoztatóelektronikai készülék talál gazdára a világon, ebből a gyártóknak 724 milliárd dollár bevétele lehet, ez 4,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál – így összegezte a GfK-val közös felmérés eredményeit Tim Herbert, a CEA kutatási igazgatója. A válságnak tudható be, hogy az elmúlt évek két számjegyű növekedési üteme ily mértékben lecsökken az idénre. A három legnagyobb idesorolható termékcsoport: a mobiltelefon (részesedése a teljes piacból 26,7 százalék), az LCD tévék (15), hordozható számítógépek (10). Mobiltelefonból az idén várhatóan már csak 2 százalékkal többet, 1,2 milliárdot adnak el, ennél valamivel nagyobb, 2,6 százalékos növekedést jósolnak a tévépiacon, ahol várhatóan 232 millió készülék talál gazdára. A PC-piacon pedig a tavalyi 135 millió után az idén 147 milliós eladással számolhatnak a gyártók, főként a laptopok iránt nő majd a kereslet.


digitális átállás shapiro elektronikai cégek válság CES show szórakoztatóelektronika
Kapcsolódó cikkek