Egy hétre leáll a szentpétervári Toyota
A Toyota Motor március 30-tól egy hétre leállítja szentpétervári gyárát az orosz piac nem várt zuhanása miatt. A termelésszünet idejére az alkalmazottak bérük kétharmadát kapják meg. A 2007 decembere óta működő, 141,7 millió dollárba került gyár éves kapacitása 20 ezer Toyota Camry, ám tavaly csupán 6393 hagyta el a szerelőszalagot – írta a Bloomberg.
Több évig tartó két számjegyű növekedés után katasztrofális eredmények születnek az orosz autópiacon. A januári 33 százalékos piacszűkülés után a múlt hónapban a személykocsik és kishaszonjárművek eladása 38 százalékkal maradt el az elmúlt év februári eredményektől. Amíg decemberben még 210 ezer, addig januárban 117 ezer, a múlt hónapban pedig 135 ezer gépkocsi talált gazdára.
Az orosz autógyártók szövetsége a zuhanórepülésért a megemelt vámtarifákat, a magas hitelkamatokat és a rubel leértékelését okolja, és még rosszabb helyzetet vár. A Reuters tudósítása szerint a szövetség további áremelkedést és piacszűkülést prognosztizál erre az évre, és azt reméli, hogy a helyi hatóságok végre megkezdik az iparág támogatását. Sok nyugati márkának is van oroszországi gyártóbázisa, amelyek azt várják, helyben készült és nem importált autókat vesznek az állami szervek és a vállalatok. Az Oroszországban készülő Ford Focus a legnépszerűbb külföldi gyártmány, amelyből az első két hónapban 10 646 kelt el.
Noha a Lada első kéthavi eladásai 37 százalékkal maradnak el az egy évvel korábbitól, mégis vezeti még a piacot, és rövid távon még a második legkelendőbb Chevrolet sem tudja befogni. Noha a legkelendőbb tíz autómárka mindegyike eladáscsökkenést jelentett, a Volkswagen 47 százalékkal, 6869-re, a Peugeot 45 százalékkal, 7034-re, a Citroen pedig 99 százalékkal, 2168-ra bővítette kéthavi forgalmát a bázishoz képest.
Ugyancsak elégedett lehet az eredményekkel az eladásait 13 százalékkal emelő BMW (2400 darab), az egy százalékkal előrelépett Mercedes (1557), valamint a Nissan prémium márkája, az Infiniti. Ez utóbbi 79 százalékkal több, 1263 kocsit adott el. Az amerikai márkák közül a Chrysler, a Jeep és a Dodge forgalma nagyot esett, míg a Cadillac 56 százalékkal, 207-re, a Hummer 42 százalékkal, 156 darabra növelte értékesítését. DK


