Körbetartozások, az ingatlanbérleti díjak és az egyéb költségek emelkedése az egyik oldalon, stagnáló, de ezzel együtt is jól teljesítő kereskedések, igényes boltok és vásárlók a másikon. A válság jelei érezhetők a hazai piacon, de a szereplők szerint nem drámai a helyzet. Tehát a kép árnyalt; az utóbbi években tapasztalt növekedés megállt, de az biztos, hogy a kiskereskedelmi szektoron belül a könyvkiadók és -terjesztők sínylették meg a legkevésbé a gazdasági válságot.
A döntően pénzügyi és gazdasági könyvek kiadásával foglalkozó Alinea Kiadó vezetője, Golubeff Lóránt szerint ősz óta érezhetően romlott a helyzet. Ennek szerinte alapvetően három oka van. Egyrészt karácsony előtt – amikor általában kiemelkedően nagy a vásárlók száma – most visszafogottabb volt a forgalom, emellett mind több kiadó inkább elhalasztja a megjelentetéseket, és mind jellemzőbb az is, hogy a kereskedők egyre később fizetnek.
Az utóbbiak az elmúlt években jellemzően januárban teljesítették a karácsony után fennálló kötelezettségeiket, de ez most megváltozott: akadt olyan társaság is, amelyik március végén utalta az utolsó részletet. Az Alinea vezetője szerint ez a válság egyik negatív hozadéka, rövid távon nem lehet vele mit kezdeni, de nem meglepő a kialakult tendencia. A kereskedők fix munkabér mellett dolgoztatnak, nagyjából stagnáló forgalommal, de a bérleti szerződések döntően euróban köttettek, így az árfolyam változása negatívan hat a boltok pénzügyi helyzetére.
Eközben a válság hatásait az Alinea nem érzi, sőt, a február a kiadó fennállásának legjobb időszaka volt. A cég 12 könyvet adott ki tavaly, de elég volt három húzócímmel megjelenni ahhoz, hogy „menjen a szekér”, így a forgalom még ilyen helyzetben is növekedhet – véli a kiadó vezetője.
„A könyvforgalom egy százalékkal nőtt ugyan tavaly, az inflációt figyelembe véve ez azonban gyakorlatilag visszaesésként értékelhető” – mondja Barna Imre, az Európa Kiadó igazgatója a piac egészét vizsgálva, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy ez nem a válság, hanem sokkal inkább az elmúlt években kialakult tendencia következménye. Az igazgató szerint jelen pillanatban az óvatosság és a megfontoltság jellemzi a piacot. Ami az idei év eddig eltelt hónapjait illeti, a január és a február amúgy is mindig csendesen szokott telni a piacon, a vészharang megkongatására nincs tehát ok – állítja. Úgy véli, tarthatók a kiadó féléves tervi. Sok múlik ugyanakkor az április végi könyfesztivál sikerességén.
A hazai piac egyik legnagyobb kiadó-kereskedőjénél, a Líra Könyv Zrt.-nél igen optimistán nyilatkoztak az elmúlt időszak teljesítményéről. A társaságnak nemhogy nem esett viszsza a forgalma a tavalyi utolsó negyedévben, de hozzávetőleg ötszázaléknyi növekedést tapasztaltak 2007 hasonló időszakához képest – tájékoztatott Kolosi Beáta, a Líra Könyv Zrt. kommunikációs és marketingigazgatója. Ez év első három hónapja forgalmi szempontból szintén bizakodásra adhat okot, hozzávetőleg kétszázalékos növekedése volt a társaságnak, igaz, az eredményekben benne van néhány olyan bolt teljesítménye, amely a múlt év első negyedében még nem üzemelt.
Az idei tervekben csekély forgalmi növekedéssel és a nyereség stagnálásával számolnak, az első negyedév alapján ez reálisnak látszik. A költségek nagymértékben emelkedtek (például a bérleti díjak a gyenge forint miatt), ezért a csökkentésük volt az elsődleges feladat.
A 172 kiadó adatai alapján a magyar könyvpiac teljesítményét vizsgáló Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének igazgatója szerint az elmúlt tíz évben tartós, infláció feletti növekedés volt, de mostanra telítődött a piac. Az előző két esztendő már stabilan a stagnálás éve volt a kiadók és a kereskedők számára, ez óvatosságra intette a piaci szereplőket – véli Zentai Péter László. Az igazgató jó hírként említette, hogy míg a kiskereskedelem legtöbb szereplője megsínylette a válság időszakát, a könyvpiacon ez nem nagyon volt érezhető. Zentai Péter László ezt azzal magyarázza, hogy mára a könyvkiadás és -terjesztés jól szervezett piaccá vált. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a könyvesboltok mára a legigényesebb, óriási választékú üzletekké váltak, ezzel is vonzóvá tették a vásárlást. A szakma megmutatta: a könyv jó vásárlási célpont, ma már egyre inkább érdemes ajándékozni is – hangsúlyozza. Amikor az emberek nem engedhetnek meg nagyobb beruházásokat, nem vesznek autót vagy éppen plazmatévét hitelre, akkor növekedhet az olyan tartós fogyasztási cikkek, mint a könyv eladása – teszi hozzá.
A szépirodalmi és a fik-ciós művek némi csökkenéssel ugyan, de megőrizték nemzetközileg is elismerésre méltó pozíciójukat.
A CD-k, CD-ROM-ok, valamint a hangoskönyvek piaca is a gyermekkönyvekéhez hasonló bővülést ért el.
A szépirodalmi és a fik-ciós művek némi csökkenéssel ugyan, de megőrizték nemzetközileg is elismerésre méltó pozíciójukat.
A CD-k, CD-ROM-ok, valamint a hangoskönyvek piaca is a gyermekkönyvekéhez hasonló bővülést ért el.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.