Cégvilág

A Déli Áramlat hazai szakasza - holnap fontos határidő jár le

Legkésőbb holnapig kell létrejönnie a Déli Áramlat projekt magyarországi szakaszáért felelős, 50-50 százalékos MFB-Gazprom vegyes vállalatnak. Az orosz cég éppen holnap akar több megállapodást aláírni Szocsiban a vezetéki vállalkozás érintettjeivel.

Holnap a Déli Áramlat beruházás minden érintettjével megállapodást kíván aláírni Szocsiban az orosz Gazprom, jelenlette be a görög fejlesztési miniszter, Kosztisz Hatzidakisz a Reuters szerint. A Világgazdaság mai száma az erre vonatkozó szerb előkészületekről már beszámolt, de az aláírók között lehet Magyarország, Bulgária, Olaszország és Görögország is. A hírügyönkség listáján nem szerepel, de Szlovénia és Ausztria is részese lehet a mintegy 10 milliárd eurós projektnek.



Éppen május 15-e a határideje annak, hogy létrejöjjön az 50-50 százalékos orosz–magyar társaság, amely a Déli Áramlat magyarországi szakaszának előkészítését fogja koordinálni. E dátumot márciusban Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója jelölte meg, miután a beruházásról alapszerződést írtak alá Moszkvában, Gyurcsány Ferenc és Vlagyimir Putyin miniszterelnökök tárgyalt.

A dokumentum szerint az új Gazprom–MFB cég élén két titkár áll majd, az egyiket orosz, a másikat magyar részről nevezik ki. A Gazprom–MFB társaság bízza majd meg a Sepco nevű Mol–Gazprom vegyes vállalatot a cső magyarországi szakasza megvalósíthatósági tanulmányának 2010 májusáig való elkészítésével. A Sepco több variációt készít. Szergej Kuprijanov, a Gazprom szóvivője nemrég leszögezte lapunknak, hogy a Déli Áramlat Magyarországon zöldmezős beruházásban létesülne, ám érdemes megvizsgálni, milyen előnyökkel járna a meglévő gerinchálózattal való összekötése.



Az MFB–Gazprom cég a megvalósíthatósági tanulmány elkészülte és elfogadása után átalakul majd a beruházás kivitelező társaságává, később pedig gáztranzitőrré. A csövön orosz és kaszpi gáz érkezne Európába, Ukrajna elkerülésével.

 

Más építi a tárolót

A tranzithoz kapcsolódó gáztároló a fentitől elkülönülő vállalkozásban jön létre. A Mol és a Gazprom LLC külön, 50-50 százalékos vegyes vállalatot alapít az 1,3 milliárd köbméter kapacitású és napi 15 millió köbméteres kitárolású, pusztaföldvári létesítmény kialakítására. A Mol korábbi közleménye szerint az építkezés várhatóan 2010 után kezdődik, az üzembe helyezést 2012–13-ra tervezik.

Átadása 2015-re várható, jelentette be Oroszország görögországi nagykövete, Vlagyimir Cskikvisvili, miután Hatzidakisszal tárgyalt. A projekt az uniós Nabucco riválisának tekinthető, amely csökkenteni kívánja Európa függését az orosz gáztól. A Nabuccóvak lapcsolatos az a mai Világgazdaságban közölt hír, hogy öt helyi, köztük egy magyarországi mérnöki iroda kezdte meg a projekt előkészítését, munkájukat a brit Penspen mérnöki konzultációs társaság fogja össze.

A napokban vita kerekedett a Déli Áramlat előkészítő cégében tag olasz ENI és a Gazprom között, hogy az előbbi később milyen jogosultsággal bírjon a vállalkozásban. Szeretne kereskedni a tranzitált gázzal, a Gazprom viszont csak olaszországi célú vásárlásra és tranzitra adna jogot partnerének.

Déli Áramlat Kuprijanov Sepco MFB
Kapcsolódó cikkek