Cégvilág

"Kiszerettünk" a hiper- és szupermarketekből? - GfK felmérés

A fogyasztói szokások hosszú távú változása a gazdasági válság hatására erősödni látszik – derül ki a GfK Hungária adataiból. Csökken az élményszerű nagybevásárlások aránya, helyette többször ugyan, de kevesebb értékben vásárolunk.

A GfK Hungária országosan reprezentatív mintán alapuló felmérése alapján elmondható, hogy az elmúlt másfél évben a fogyasztói szokások lassú változása figyelhető meg, amely a válság hatására erősödni látszik. A nagy alapterületű, széles választékkal rendelkező hiper- és szupermarket csatorna esetében az élményszerű nagybevásárlások aránya csökken, helyette gyakoribb, de kisebb kosárértékkel rendelkező bevásárlások lépnek.

A 2008-as évet vizsgálva megállapítható, hogy a hipermarketek esetében 5,3 százalékkal nőtt a vásárlások gyakorisága, ezzel párhuzamosan pedig az átlagos kosár értéke 3,2 százalékkal csökkent 2007 teljes évhez képest. 2009 első negyedévében a hipermarketek mellett már a szupermarket csatornánál is csökkenő kosárméret tapasztalható, a 2008 első negyedévében mért 1 684 Ft kosárátlag 1 641 Ft-ra esett vissza. Eközben gyakrabban, 23 alkalommal vásárolt egy átlagos magyar háztartás szupermarketben az év első három hónapja során, a tavalyi év, hasonló időszakában mért 21 alkalommal szemben.

Hasonló tendenciáról ad számot a GfK Hungária Shopping Monitor és Shopping Missions kétévente készülő felmérése is, amely a fogyasztói attitűdökről, preferenciákról, többek között a boltválasztás szempontjairól szolgál részletes információkkal. A megkérdezettek elmúlt években adott válaszai alapján elmondható, hogy a lakosság egyre kisebb arányban vallja azt, hogy a hipermarket csatornában költi el a legtöbb pénzt élelmiszerre.

Ezzel párhuzamosan pedig egyenesen nőtt a kisebb, önkiszolgáló boltok említésének aránya. A tavalyi évben a válaszadók 32 százaléka vallotta, hogy a kisboltokban költötte el a legtöbb pénzt élelmiszerre és ez az arány meghaladta a korábban egyértelműen vezető hipermarketek említését. Ugyancsak 2008-ban a válaszadók 27 százaléka említette a hipermarket csatornát fő beszerzési forrásként, míg ez a szám 2005-ben 32 százalék volt. A boltválasztás legfontosabb szempontja továbbra is a minőség, vagyis, hogy az áruk frissek és jó minőségűek legyenek, míg az árszínvonal 2003 óta folyamatosan a második helyen áll.

szupermarket felmérés fogyasztói kosár hipermarket fogyasztói attitűd GfK Hungária Shopping Monitor kisbolt
Kapcsolódó cikkek