Száguldó e-kereskedelem
Összesen 2400 internetes bolt működik ma hazánkban, ezek forgalma tavaly elérte a 63 milliárd forintot – derül ki a GKIeNet internetkutató legfrissebb felméréséből. Bár ez a szám nem foglalja magában az e-turisztikai és az e-biztosítási piacot – azokat nagyon nehéz pontosan megbecsülni –, de az adat még így is a teljes magyar kiskereskedelmi forgalomnak az egy százalékát jelenti. Összehasonlításképpen: 2007-ben körülbelül 45 milliárd, míg 2004-ben még csupán alig több mint tízmilliárd forintos piacot takart a hazai e-kereskedelem. Azt, hogy mennyire koncentrált a piac, jól mutatja, hogy a forgalom 80 százalékát a 20 legnagyobb e-bolt bonyolította tavaly.
Az elmúlt egy évben legalább 743 ezer magyar vásárolt vagy tervezett vásárolni legalább egyszer elektronikus áruházakban. „Az internetes vásárlók körében a legkeresettebb termékkategóriák között a biztosításokat, az élelmiszereket, az irodaeszközöket, a könyveket és ruhákat, a számítástechnikai eszközöket, valamint az utazási szolgáltatásokat találjuk. Az elmúlt két évben azonban nagyon látványos bővülést produkált a különböző szexuális segédeszközök internetes értékesítése, ez valószínűleg a vásárlástípus anonim, személytelen mivoltának köszönhető” – állítja Kiss Gergely, a GKIeNet ügyvezető igazgatója.
A szakértő szerint az elektronikus kereskedelem nincs válságban, a dinamikus növekedés egyik legfőbb motorja a mélyülő internetpenetráció hatására folyamatosan bővülő ügyfélkör – már így is a 14 éven felüli teljes magyar lakosság majdnem fele fér hozzá valamilyen úton-módon a világhálóhoz. Ennek megfelelően előrejelzésük szerint az idén elérheti a 95 milliárd forintot a hazai internetes áruházak forgalma. NM


