BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúszik az alkoholmentes

Egyre jobban fogynak az alkoholmentes sörök Magyarországon, legalábbis ami a bolti eladásokat illeti – derül ki a Nielsen piackutató vállalat tegnap közölt felméréséből. A kutatás szerint a 2008. május és 2009. április közötti időszakban mennyiségben öt százalékkal többet adtak el a kiskereskedelemben a termékből, mint az egy évvel azelőtti hasonló időszakban, így a piac mérete mennyiségben meghaladta a 145 ezer hektolitert, értékben pedig az évi 4,5 milliárd forintot.

A növekedés egyik oka a felmérés szerint, hogy nem drágult az elmúlt időszakban az alkoholmentes sör: ez év áprilisában egy liter mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 302 forint volt, szemben a múlt év negyedik hónapjában regisztrált 330-cal. A sör teljes kiskereskedelmi forgalmából az alkoholmentes szegmens mennyiségben négy, értékben pedig öt százalékkal részesedik. A sör bolti eladása már meghaladja a 115 milliárd forintot, mennyiségben pedig stabilan négymillió hektoliter körüli a piac.

„Bár a kiskereskedelemben valóban nőtt az alkoholmentes termékek részesedése, a vendéglátó-ipari szegmensben olyan jelentősen csökkent, hogy a teljes hazai sörpiacon belül 2,9 százalékkal mérséklődött az elmúlt egy évben az alkoholmentes sörök eladása” – árnyalta a képet a Világgazdaság megkeresésére Agócs Mónika, a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolati vezetője. Ennek oka elmondása szerint, hogy a gazdasági válság miatt csökkent a fogyasztók elkölthető jövedelme, így kevesebbet járnak éttermekbe, sörözőkbe is. Véleménye szerint ez a tendencia azért is érinti a többi italnál kellemetlenebbül ezt a szegmenst, mert jellemzően a vendéglátóhelyeken kérnek és fogyasztanak alkoholmentes sört a vendégek. Mindemellett úgy látja, hogy hazánkban is egyre népszerűbb az alkoholmentes sörök kategóriája, és az európai tendenciák alapján lehetőséget lát arra, hogy részaránya a jövőben tovább nőjön Magyarországon is. Ennek fényében vezették be tavaly nyáron a Dreher márka alkoholmentes változatát, a Dreher 24-et, a másik már meglévő alkoholmentes márkájuk, az Arany Ászok Alkoholmentes mellé.

Hasonlóan látja a hazai piacot Csóka Sándor, a Borsodi Póló és a Stella Artois Alkoholmentes márkát gyártó Borsodi Sörgyár Zrt. trade marketing managere. Mint azt a Világgazdaságnak elmondta, ugyan még igen kicsi az alkoholmentes sörök részesedése a teljes piacon – beleértve a kiskereskedelmi és a vendéglátó-ipari szegmenst –, azonban évek óta stabilan növekszik. Szerinte az alkoholmentes sörök elmúlt években tapasztalt térnyerése nagyban a fogyasztók egészségesebb életmódra váltásának, illetve a sörgyárak kulturált alkoholfogyasztásra és az ittas vezetés ellen irányuló kampányainak is köszönhető. Úgy gondolja, itthon további perspektívát nyújthat a piacnak, hogy a KRESZ-ben zéró tolerancia van érvényben a vezetésnél megengedett alkoholszintre vonatkozóan. Az előbbi „kedvező” hatásokat Csóka Sándor szerint is időszakosan „semlegesíti” a gazdasági válság, hiszen a fogyasztók ilyenkor a nem alapvető élelmiszerekre irányuló kiadásaikat csökkentik először.

A válság ellenére az elkövetkező hónapok kedvezhetnek az alkoholmentes söröknek. „A nyári időszakban körülbelül háromszor annyi fogy belőlük, mint télen. Minél melegebb az időjárás, annál inkább az alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes söröket választják a fogyasztók” – mondta lapunknak Kiss Éva, a Heineken Hungária Zrt. vállalati kapcsolatok és kommunikációs menedzsere. Elmondása szerint Magyarországon egyébként is kicsit kedveltebb ez a kategória, mint Nyugat-Európában, ahol körülbelül 2-3 százalékra tehető a részaránya, így a jövőben szerinte újabb márkák, almárkák megjelenésére lehet számítani. A Heineken Hungáriának jelenleg három alkoholmentes terméke van: a Soproni Szűz, a Schlossgold és a Buckler. Ezen márkák teljes részesedése a cég teljes forgalmából 5 százalékot tesz ki.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.