Cégvilág

Min spórol a magyar?

Kevesebb pénzt költöttek el a magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre 2009 első negyedévében, mint egy évvel korábban.

Mindez a csökkenés a forgalom volumenére is igaz, hiszen kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltunk az idei első negyedévben 2008 első három hónapjához képest – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Háztartáspanel felmérésének legfrissebb eredményeiből.

Az élelmiszer kategóriák közül a feldolgozott élelmiszerekre költött összegek nagyobb mértékben estek vissza, mint az alapvető élelmiszerek – pékáru, zöldség, gyümölcs, liszt, cukor – esetében. A csökkenő piacméret nem egyedülálló jelenség, hazánkon kívül számos európai gazdaságban regisztrálnak hasonló trendeket.

A GfK Hungária Háztartáspanel felmérésének eredményei szerint a háztartások napi fogyasztási cikkekre 3,5 százalékkal kevesebb pénzt költöttek el 2009 első negyedévében, mint egy évvel korábban. 6,5 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltunk az első negyedévben, mint 2008 első három hónapjában.

A GfK Hungária Háztartáspanel felméréséből az is kiderül, hogy az élelmiszer kategóriák közül a feldolgozott élelmiszerekre költött összegek nagyobb mértékben estek vissza, mint az alapvető élelmiszerek – mint például a pékáru, zöldség, gyümölcs, liszt, cukor – esetében.

Nemzetközi szinten megfigyelhető jelenség, hogy a háztartások jobban odafigyelnek a promóciókra, előtérbe kerül a takarékosság. A költségcsökkentés egy másik formája a diszkontokban történő vásárlás, illetve nagyobb hangsúlyt kapnak bevásárláskor az általában alacsonyabb árszínvonalat képviselő, a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, úgy nevezett sajátmárkás termékek is.

„Magyarországon is megfigyelhető a piac szerkezetváltása, viszont az évek óta húzódó gazdasági hatására hazánkban ez nem új-keletű jelenség. A tavalyi év végén kirobbanó hitelválság nem változtatta meg számottevően a lakosság promóciókhoz, akciókhoz, illetve az olcsóbb bevásárlási csatornákhoz való attitűdjét. Bár kétségtelenül hozzájárul a forgalom visszaeséséhez, a háztartások csökkenő költései mögött továbbra is elsősorban a vásárlások volumenének visszafogása áll” –mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.

promóció élelmiszer háztartási vegyiáru GfK sajátmárkás vásárlás piac
Kapcsolódó cikkek