BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

NABI: újra a magyar piacon?

Vissza akar térni a magyar autóbuszpiacra a NABI, amely korábban összesen 61 buszt adott el öt különböző közlekedési vállalatnak. A társaság tulajdonosa, az amerikai Cerberus Capital Management ősszel határoz a cég budapesti központjában született tervről, de a NABI Kft. ügyvezető igazgatója, Baranyai Ferenc tudomása szerint reménykeltő volt az ötlet fogadtatása. Kedvező döntés esetén jövőre megkezdődhet a sorozatgyártás.

A magyar piacra az amerikaiakétól eltérő buszt kell tervezni a méretek és a műszaki előírások különbözősége miatt. A piacelemzés és a konkurenciavizsgálat már megkezdődött, emellett a NABI öt alvázszállítóval – köztük a Csabametállal és a Rábával – is tárgyal a lehetséges együttműködésről. Mint Baranyai Ferenc elmondta: a NABI számára a járóképes (tehát motorral, hajtáslánccal ellátott) alváz előnye többek között az, hogy ezáltal a kész jármű garanciális és vevőszolgálati költségei körülbelül 80, míg a fejlesztési költségek mintegy 60 százalékkal csökkennek.

A cégvezető bizakodó. Mint mondja, a magyarországi autóbuszok átlagéletkora 11,5 év, a BKV flottájának egy része ráadásul jelentősen többet futott a kelleténél, úgyhogy a többi magyarországi gyártó mellett a NABI-nak is jutna megrendelés a piacon.

A 450 fős cég ugyanakkor nincs híján a munkának, hiszen mind a budapesti, mind a kaposvári gyáregységnek a jövő év végéig szóló megrendelésállománya van.

A 240 fős Újszász utcai üzem nyár végéig leszállít a Chicago közeli Westchester számára 95 dízel-elektromos buszt. Ezek acélkarosszériás járművek, de Kaposváron üvegszál-erősítésű műanyag karosszériás buszokat állítanak elő Los Angeles városa számára. Ezzel a technológiával eddig csak jachtok készültek. A műanyag ugyanakkor nem rozsdásodik, különleges karosszériaformákat lehet kialakítani. Igaz, a gyártás nehezebb és drágább, mint az acélkarosszériás modelleké, de az ilyen kompozit karoszszériát szeretik a vevők.

Az ilyen, úgynevezett CompoBus 20 százalékkal könnyebb, így kevesebbet fogyaszt, és egyebek mellett a fékbetétek kopása is kisebb. Ezek pedig komoly érvek a versenytárgyalások során. A CompoBus dizájnterve amerikai, de a gépészmérnöki munkát Budapesten végezték.

A legújabban pedig a Hawaii-szigetek fővárosa, Honolulu tesztel műanyag vázas, kaposvári NABI-buszt, amely könnyebb, mint az Oahu Transit Services (OTS) közlekedési vállalat hagyományos buszai, több utast szállít, s ellenáll a korróziónak, amely a csendes-óceáni USA-tagállam esetében igen fontos, tekintettel a sós, párás tengeri levegőre.

A múlt év végéig közel 6800 buszt szállított a cég az Egyesült Államokba. Csak Los Angelesben több mint 1300 NABI-busz közlekedik, és mindegyik földgáz-, illetve hibrid hajtású. A városnak emellett jövő nyárig 260 műanyag karosszériás, földgázhajtású CompoBust kell a NABI-nak leszállítania, továbbá opciós szerződést kötöttek további 740 busz vásárlására. A kaliforniai város ebből a 740-ből már le is hívott negyvenet, a többiről pedig most folynak az egyeztetések. A Los Angeles-i közlekedési vállalat kimutatása szerint évi 42 ezer mérföld (67 200 kilométer) futásteljesítménnyel számolva a földgázhajtású busz fenntartása 30 660 dollárba kerül, míg a dízelmotorosé 36 540-be.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.