Virtualizált versenyelőny
Az elhúzódó recesszió felgyorsítja az informatikai piacon végbemenő paradigmaváltást. A különösen költségérzékeny cégek a tevékenységhez szükséges technológiai hátteret a jövőben inkább bérlik, illetve szolgáltatásként veszik igénybe. Erre kívánja alapozni stratégiáját a Magyar Telekom vállalati szolgáltatások üzletága is, amely, mint ismert, T-Systems néven menedzseli a csoport infokommunikációs portfólióját.
Július elsejére érik be az a projekt, amely az egyelőre négy szolgáltatásból álló csomaggal a hazai kis- és középvállalatokat célozza meg, s amelyre az elmúlt hónapokban mintegy félmilliárd forintot költött a társaság – jelentette be Király István, az üzletág stratégiai és marketingigazgatója. Az infokommunikációs alkalmazások és eszközök bérlésével a cégek kiválthatják az önállóan eddig nagyobb költséggel üzemeltetett rendszereiket, illetve eddig számukra nem elérhető szolgáltatásokat használhatnak.
Az informatika a válság ellenére húzóágazat marad, nem véletlen, hogy a gazdaságélénkítő programok egyik sarokköve az IT-szektor erősítése, a széles sávú hálózatok fejlesztése – emelte ki Papp István, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese, a T-Systems vezetője. Azzal is számolni kell az ebben az ágazatban tevékenykedő üzleti vállalkozásoknak, hogy a technológiát használó cégek a jövőben a gyorsabb és az olcsóbb megoldásokat keresik, és csak azokért a szolgáltatásokért hajlandók fizetni, amit ténylegesen használnak is – tette hozzá.
A válság a kkv-kat még súlyosabban érinti, számukra még sürgetőbbek a pénzügyi forrásokat kímélő havi díjra épülő virtuális szolgáltatások. Egy közelmúltban végzett felmérés szerint a kkv-k vezetőinek 90 százaléka úgy gondolja, hogy a recesszió legalább egy évig vagy még tovább elhúzódik, így érdemes hosszabb távú megoldásokban gondolkodni, azokra a tevékenységekre is, amelyek nem tartoznak a fő profiljukba, illetve amelyek közvetve befolyásolják a versenyképességüket.
A virtuális informatikai piac fejlődésével kapcsolatban az amerikai Gartner piackutató úgy látja, hogy a vállalatok által szolgáltatásként igénybe vett szoftverhasználat értéke a tavalyi 6,5 milliárd dollárról 2012-re több mint a kétszeresére nő, s a cégek közel egynegyede már az új szolgáltatási modellt választja. Ezen belül az üzleti elektronikus levelezést használók egyötöde három év múlva már szolgáltatásként veszi igénybe a levelezést, a mai egy százalékkal szemben.
A kkv-k manapság a leggyakrabban a csoportmunkára, a levelezésre, az internetalapú dokumentumtárolásra és a szerverkihelyezésre keresnek ajánlatot. A T-Systems két nagy amerikai informatikai multi, a Cisco Systems és a Microsoft technológiáját hazai szoftverfejlesztő vállalkozások bevonásával alakította a helyi igényekre. A tengerentúli kkv-k 85 százaléka tavaly már használt valamilyen virtuális üzleti IT-szolgáltatást – jelezte György László, a Cisco Systems magyarországi vezetője. A cég technológiai megoldásán alapuló szolgáltatás résztvevői egyszerre használhatják a fájlmegosztás, a telefonkonferencia és a videofunkciókat, válthatnak üzeneteket házon belül vagy a céges partnerekkel. Hozzátette, nálunk egyelőre kisebb az igény a videoprofilra, de szerinte a helyzet egy éven belül változni fog.
Fontos mérföldkőnek minősítette a T-Systemsszel közös vállalkozást Drajkó László, a Microsoft Magyarország Kft. ügyvezetője, különös tekintettel a multicég globális „szoftver + szolgáltatások” stratégiájával kapcsolatban. Az online felületen megrendelhető szolgáltatások elindításához a vállalkozásoknak nem kell hűségnyilatkozatokat tenniük, és belépési díjjal sem kell számolniuk. Magyarországon eddig az ehhez hasonló szolgáltatások csak nemzetközi honlapokon voltak elérhetők, és azok ügyfélszolgálat nélkül működnek. VG


