A csökkenő Ferihegyi forgalom a hosszú távú parkolók kihasználtságán is érződik. Bár nyáron általában két-háromszorosára nő az igény a légikikötők melletti várakozóhelyek iránt, a válság miatt ez év nyarán jóval kevesebben utaznak. A Ferihegyhez közeli parkolók egy része az utazási irodákkal szerződve tartja a forgalmat. A Budapest Airport (BA) kiszervezné a parkolást.
A Ferihegyi reptér utasforgalmának csökkenése a parkolók kihasználtságán is nyomot hagy – mondta a Világgazdaságnak Hardy Mihály, a BA vállalati kapcsolatok igazgatója. „A külföldi utazók általában taxival vagy minibusszal közlekednek a repülőtérre, a parkolók ügyfelei főként magyarok” – tette hozzá. A BA tavaly összesen 8,443 millió utast szolgált ki, 1,8 százalékkal kevesebbet, mint az azt megelőző évben, az idén pedig a válság miatt tovább csökkent a légi utasok száma, főleg az üzleti szegmensben.
Hardy Mihály úgy látja: a hosszú távú és az őrzött parkoló ennek ellenére versenyképes, hiszen például egy egyhetes nyaralási időszakot számítva jobban megéri saját autóval kimenni a reptérre, hiszen az egyhetes ottani kocsiletétel olcsóbb, mint a taxi oda-vissza. Ennek ellenére a BA rövidesen pályázatot ír ki a parkolók üzemeltetésére, és az ajánlatoktól függően dönt a kiszervezésről. A tavalyihoz hasonló vendégforgalmat bonyolít ugyanakkor le Vecsésen az Airport-Hotel Kft. által üzemeltetett ferihegyi „fapados” parkoló. A társaság marketing- és értékesítési igazgatója szerint az utazási irodákkal kötött szerződéseknek köszönhetően nem éreznek visszaesést a múlt évhez képest. Koloszár Krisztián lapunknak kifejtette: habár kevesebb a kiutazó turista, több irodával is olyan szerződést kötöttek, hogy a vidékről érkező charterutasok parkolása beépül a túra árába. Ennek köszönhetően tartják a tavalyi forgalmat, és így az árakon sem változtattak. A vecsési parkolóban egy hét 11,5 ezer forintba kerül.
A parkolás és repülés transzferrel bővített összekapcsolása a nyugat-európai reptereken évek óta bevált gyakorlat. Frankfurtban például a messziről érkező utasoknak 89 euróért kínálnak egyhetes parkolást egy éjszakára szóló reptéri szállodai ellátással.
Érdekes, hogy két évvel ezelőtt Magyarországon messze a legmagasabbak voltak a repülőtéri parkolási díjak a régióban, ám a környező országok hamar behozták a lemaradást. Nálunk gyakorlatilag nem emelkedtek az árak 2007 óta. Ezt Hardy Mihály is alátámasztotta: 2008 júniusától 50 százalékkal csökkent a hosszú távú parkolók díja.
Jelentős árnövekedés volt viszont a ljubljanai és a katowicei reptéren, ez egyértelműen a dinamikusan bővülő forgalomnak köszönhető. Katowicében például a Ryanair és a Wizz Air is bővítette járatait az elmúlt években. Ugyanezen okból emelkedtek az árak Pozsonyban is: míg 2007-ben átszámítva alig 10 ezer forintot kellett fizetni egy 14 napos parkolásért, addig ma már mélyebben kell a zsebbe nyúlni ugyanezért: a kétheti autótárolás díja akár 40 ezer forintra is rúghat. A szlovák fővárosban a SkyEurope 2007-es betelepülése dobhatta meg ennyire az árakat, hiszen az addig elenyésző utasforgalom másfél millióra emelkedett 2008 végére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.