BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevés utas, olcsó parkolás

A csökkenő Ferihegyi forgalom a hosszú távú parkolók kihasználtságán is érződik. Bár nyáron általában két-háromszorosára nő az igény a légikikötők melletti várakozóhelyek iránt, a válság miatt ez év nyarán jóval kevesebben utaznak. A Ferihegyhez közeli parkolók egy része az utazási irodákkal szerződve tartja a forgalmat. A Budapest Airport (BA) kiszervezné a parkolást.

A Ferihegyi reptér utasforgalmának csökkenése a parkolók kihasználtságán is nyomot hagy – mondta a Világgazdaságnak Hardy Mihály, a BA vállalati kapcsolatok igazgatója. „A külföldi utazók általában taxival vagy minibusszal közlekednek a repülőtérre, a parkolók ügyfelei főként magyarok” – tette hozzá. A BA tavaly összesen 8,443 millió utast szolgált ki, 1,8 százalékkal kevesebbet, mint az azt megelőző évben, az idén pedig a válság miatt tovább csökkent a légi utasok száma, főleg az üzleti szegmensben.

Hardy Mihály úgy látja: a hosszú távú és az őrzött parkoló ennek ellenére versenyképes, hiszen például egy egyhetes nyaralási időszakot számítva jobban megéri saját autóval kimenni a reptérre, hiszen az egyhetes ottani kocsiletétel olcsóbb, mint a taxi oda-vissza. Ennek ellenére a BA rövidesen pályázatot ír ki a parkolók üzemeltetésére, és az ajánlatoktól függően dönt a kiszervezésről. A tavalyihoz hasonló vendégforgalmat bonyolít ugyanakkor le Vecsésen az Airport-Hotel Kft. által üzemeltetett ferihegyi „fapados” parkoló. A társaság marketing- és értékesítési igazgatója szerint az utazási irodákkal kötött szerződéseknek köszönhetően nem éreznek visszaesést a múlt évhez képest. Koloszár Krisztián lapunknak kifejtette: habár kevesebb a kiutazó turista, több irodával is olyan szerződést kötöttek, hogy a vidékről érkező charterutasok parkolása beépül a túra árába. Ennek köszönhetően tartják a tavalyi forgalmat, és így az árakon sem változtattak. A vecsési parkolóban egy hét 11,5 ezer forintba kerül.

A parkolás és repülés transzferrel bővített összekapcsolása a nyugat-európai reptereken évek óta bevált gyakorlat. Frankfurtban például a messziről érkező utasoknak 89 euróért kínálnak egyhetes parkolást egy éjszakára szóló reptéri szállodai ellátással.

Érdekes, hogy két évvel ezelőtt Magyarországon messze a legmagasabbak voltak a repülőtéri parkolási díjak a régióban, ám a környező országok hamar behozták a lemaradást. Nálunk gyakorlatilag nem emelkedtek az árak 2007 óta. Ezt Hardy Mihály is alátámasztotta: 2008 júniusától 50 százalékkal csökkent a hosszú távú parkolók díja.

Jelentős árnövekedés volt viszont a ljubljanai és a katowicei reptéren, ez egyértelműen a dinamikusan bővülő forgalomnak köszönhető. Katowicében például a Ryanair és a Wizz Air is bővítette járatait az elmúlt években. Ugyanezen okból emelkedtek az árak Pozsonyban is: míg 2007-ben átszámítva alig 10 ezer forintot kellett fizetni egy 14 napos parkolásért, addig ma már mélyebben kell a zsebbe nyúlni ugyanezért: a kétheti autótárolás díja akár 40 ezer forintra is rúghat. A szlovák fővárosban a SkyEurope 2007-es betelepülése dobhatta meg ennyire az árakat, hiszen az addig elenyésző utasforgalom másfél millióra emelkedett 2008 végére.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.